2021-11-15

Nu kan vintern komma

Snöpinnarna är på plats. Foto: ©nini.tjader.2021

Nu kan vintern komma. Snöpinnarna – som sitter där för att snöskottarna inte ska köra över våra buskar och rabatter – är på plats. Belysningen längs bullerstaket och uteplats är också på plats och inkopplad.


Stenar. Foto: ©nini.tjader.2021

Vid föreningens städdagar nyligen fyndade jag ett gäng fyrkantiga stenar helt gratis. Släpade hem dem med hjälp av en skottkärra.


Stenarna på plats. Foto: ©nini.tjader.2021

Stenarna är nu på plats som kant runt två av sidorna på rabatten närmast parkeringen. I samma veva passade jag på att flytta en höstflox till ett bättre läge i planteringen och ge den mer jord plus ett par plantor från mina vita höstflox. De jag flyttade är cerise-rosa.

Trädet på andra sidan vägen. Foto: ©nini.tjader.2021

Trädet på andra sidan vägen är vackert i skymningen så här års.


Plymspirean har släppt sina blad. Kvar är spretiga pinnar som senare i vinter kommer att lägga sig ner.

Hängsyrenen som jag klippte ner i somras eftersom den var helt uppäten av insekter lever fortfarande. Vi får se i vår om det blir liv i den. Annars gräver jag upp den och tar bort den då.

Andra sidan vägen. Foto: ©nini.tjader.2021

Grått och trist har det nu varit en längre tid. Några enstaka timmar här och där då solen skinit.

Spår av rådjur? Foto: ©nini.tjader.2021

Rådjur? Avätna rosknoppar. Foto: ©nini.tjader.2021

Vi fick besök av rådjur. Spåret i jorden var ungefär 10 cm långt. Den åt upp de sista rosenkopparna på rosen Grand Award.

Penseer. Foto: ©nini.tjader.2021

Penseerna blommar lite varstans. Bland annat här i odlingslådan.

Acanthus. Foto: ©nini.tjader.2021

Tidigare i höstas flyttade jag mina Acanthus från rabatten vid parkeringen till en längs bullerstaket, till en plats där det tidigare stått en rabarber. Rabarbern har flyttat bort till bakre trädgården. Ser ut som att Acanthusen rotat sig fint. Det kommer gröna blad. Har sen jag tog bilden täckt med löv.

Höst i trädgården. Foto: ©nini.tjader.2021

I övrigt ser trädgården riktigt trist ut så här års.


Rosenknopparna innan rådjuren tog dem. Foto: ©nini.tjader.2021

Av en slump råkade jag ta bilder på de sista rosenknopparna, Grand Award, bara dagen innan rådjuret åt upp dem.

En senblommande malva. Foto: ©nini.tjader.2021

Klätterhortensia. Foto: ©nini.tjader.2021

Klätterhortensian har släppt sina löv. Bekvämt nog rakt ner i den rabatten den växer i. Där får de ligga till i vår då de har förmultnat.

Vildvinet på bågen. Foto: ©nini.tjader.2021

Vildvinet var först med att släppa sina löv.

Kaprifolerna. Foto: ©nini.tjader.2021

Kaprifolerna var sist med att släppa sina löv.

Defekt ljusslinga. Foto: ©nini.tjader.2021

I början på november satte jag upp gran- och ljusslingan på altanen. Bara för att upptäcka att mitten på ljusslingan var död. Den fungerade bara i början och slutet. Så jag köpte en ny 10 meter lång slinga.

Ljusnät. Foto: ©nini.tjader.2021

Förra året köpte jag ett ljusnät. Det var för stort så i år sålde jag det till grannen Grazyna och hon har satt upp det på sin uteplats.

Test av ljusslinga. Foto: ©nini.tjader.2021

Grannen Gullis hade en ljusgardin som hon inte var nöjd med. Fanns en del defekter på det när jag testade det. Men köpte det av henne. Det hänger nu över min spaljé på uteplatsen.

En av föreningens granar. Foto: ©nini.tjader.2021

Föreningen har två granar på rot i området. Belysning och stjärna är redan på plats och den är inkopplad och lyser så fint.



Presenningarna är på soffan och hyllan med plastblomkrukor på altanen. På bilden ovan ser man också den ljusgardin jag köpte av grannen Gullis.

Jordgubbsplantor. Foto: ©nini.tjader.2021

Upptäckte också att rådjuren varit och tuggat i sig jordgubbsplantorna i odlingsboxen.
Ampeljordgubbar. Foto: ©nini.tjader.2021

Men rådjuren har inte rört Gullis häng-jordgubbar med röda blommor. Och de har inte heller rört vår stora timjan och den oregano som står bredvid den.


Trollhassel. Foto: ©nini.tjader.2021

Trollhasseln har börjat förbereda sig för nästa år. Hoppas den växer till sig bättre då. Flyttade den till där den står nu hösten 2020. Vid det här laget borde den ha etablerat sig. Men den har vuxit dåligt sen flytten. Förhoppningsvis har den koncentrerat sig på sina rötter.

Lammöron, stockros och silverarv. Foto: ©nini.tjader.2021




Trädgården är inte precis inspirerande så här års…

Granen. Foto: ©nini.tjader.2021

Min lilla gran, som jag fick som stickling på en mässa för några år sedan, har vuxit till sig över sommaren. Den har blivit riktigt fin. Som tur är växer den långsamt. Den är för liten än för att sätta dekorationer i.

Rabatten utanför mitt ena köksfönster. Foto: ©nini.tjader.2021

Kärleksört i november. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag kollar regelbundet av växterna där ute för att se utvecklingen och tar bilder av dem.

Och så här, nedan, blev belysningen nu när allt är på plats och inkopplat. Behövs verkligen i november-mörket.




Klematisen är fortfarande grön. Foto: ©nini.tjader.2021




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar