2021-01-21

Novice Sweater i garnet Biolana

Novice Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021


Nu är min Novice Sweater av Petite Knit klar. Jag gjorde den i garnet Biolana med stickor nummer 6. Biolana är ett mjukt och skönt ekologiskt garn. Jag stickade den med stickor nummer 6. Vriden resår runt hals, ärmar och nedtill. I övrigt slätstickning.

Novice Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

Den stickas uppifrån och ner med jämt fördelade ökningar med visst intervall. Ärmarna stickas helt rakt uppifrån och ner med bara minskning på varvet innan resåren.

Novice Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag var osäker på om garnet skulle räcka så jag stickade klart ärmarna innan jag gjorde klart kroppen.

Novice Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

Ett enkelt mönster som blir riktigt fint. Man kan välja om man vill ha den med kort polokrage eller om man vill sy in den kanten mot insidan.

Biolana garn. Foto: ©nini.tjader.2021

Har inte bestämt mig än om jag skall behålla halskanten som kort polo eller sy in den. Eftersom det här garnet INTE sticks och kliar behåller jag kanske halskanten som en kort polo.

Garrester, Biolan. Foto: ©nini.tjader.2021

Inte blev det mycket garn kvar inte… Men jag behövde inte beställa mer.

Mjukt garn. Snabbstickat med stickor nummer 6. Är inte van att sticka med så tjocka stickor och så tjockt garn. En annan bra sak med det här garnet var att det på totalt 10 nystan på 50 gram vardera (vilket var vad som gick åt) bara fanns en enda knut i ett nystan. En fröjd efter det Soft Merino garn jag nyligen stickat med där det i varje nystan var knutar och sammanfogningar hela tiden.

Novice Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

Novice Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

Novice Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag är nöjd med tröjan. Den är mjuk och skön och varm. Garnet kan jag tänka mig att köpa igen till något annat i framtiden. Köpte det hos stickbooden.se. som också har en massa andra intressanta garner. Snabb leverans.


Novice Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

Novice Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

Inte helt lätt att ta bilder på tröjan. Mörkt marinblå. Dåligt dagsljus. Bättre än så här blir det inte.

Insydd halskant. Foto: ©nini.tjader.2021

PS, Beställde ett nystan till och förlängde resåren nedtill ett par centimeter så den blev lika lång som resåren på ärmarna. Har också sytt ner halskanten (inåt) så den är inte en polo-tröja längre.

Förlängd resår nedtill på tröjan. Foto: ©nini.tjader.2021


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar