2021-02-07

Sockan RIST – en knepig häl

Sockan RIST. Foto: ©nini.tjader.2021

Senaste sockan jag stickat är sockan RIST från Maja Karlssons bok Trettiofem sockor.

Opalgarn och Angorina Lyx. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag stickade dem i ett självrandande garn från Opal plus ett gammalt mohairgarn från 70-talet, Angorina Lyx från Jakobsdal (görs inte längre), i grått. Tänkte det kunde vara intressant att testa att sticka med två garner, varav det ena ett mohairgarn. Många gör så numera, framför allt i tröjor. 

Början på första sockan. Foto: ©nini.tjader.2021

Sockan RIST är en tå-upp socka, det vill säga man startar i tån och stickar uppåt.

Uppläggningen skulle varit Judy´s Magic Cast On. Men den har jag aldrig lyckats med. Gör en annan sorts uppläggning i tån jag använt tidigare med andra tå-upp sockor.

Sockan RIST, från tån och uppåt. Foto: ©nini.tjader.2021

Använde rundsticka nummer 3, 80 cm lång. Stickade en socka i taget. Blev en intressant effekt med kombinationen av garnerna.

Sockan RIST. Foto: ©nini.tjader,2021

Det självrandande försvann nästan i mohair-lurvet. Sen blev sockorna också i största laget. Troligen på grund av kombinationen av två garner. Eftersom Opalgarnet är Superwash och 25% polyamid, och mohairgarnet innehåller 30% akryl och 10% nylon förutom 60% mohair från get, så kommer sockorna inte att krympa i tvätten eller kunna tovas. Så jag får leva med att de är stora. Jag har kalla golv och de värmer fint.

Sockan RIST. Foto. ©nini.tjadr.2021

Den har en knepig häl med lindade maskor och kil som ser ut som en "vanlig" häl. Hade en del problem med de lindade maskorna till att börja med men det gick till slut. Jag räknade också fel på antalet varv emellanåt så randningen ovanpå med aviga varv och räta blev lite fel då och då.

Sockan RIST inför början av de lindade maskorna. Foto: ©nini.tjader.2021

Om man följer beskrivningen varv för varv utan att tänka för mycket på hur det ska bli och hur man gör det på vägen dit, så går det bra och blir till slut en formad häl. I mitt fall lite för stor…

Det var aldrig fråga om att repa upp och rätta till de fel jag gjorde i stickningen eftersom mohairgarnet är upprepningsgarn och ibland rätta korta bitar. Det blev mycket fästande av trådar när sockorna var klara.

Men de blev täta, mjuka och sköna och lite stora.

Sockan RIST. Foto: ©nini.tjader.2021

Sockan RIST. Foto: ©nini.tjader.2021

Sockan RIST. Foto: ©nini.tjader.2021

Sockan RIST. Foto: ©nini.tjader.2021

Sockan RIST. Foto: ©nini.tjader.2021


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar