2021-03-20

Novice Sweater/Novis sweater nummer två

Novice Sweater nummer två. Foto: ©nini.tjader.2021

Nu har jag stickat ännu en Novice/Novis sweater av Petite Knit

Novice Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag gillar modellen och den är snabbstickad med stickor nummer 5,5 i resårerna och nummer 6 i övrigt. Beskrivningen finns att köpa antingen på Ravelry eller direkt hos Petite Knit. Beskrivningen finns på flera språk, inklusive svenska.

Oket till Novice Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

Garnet kommer från Ullcentrum, 100% ull, två-trådigt.

Bilder och text om min första Novice sweater hittar du här.

Oket på Nove Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

Oket är inte ett raglan-ok. Här ökar man antalet maskor på hela varvet med vissa intervall. Gäller att få ökningarna osynliga så det inte blir hål i stickningen där man gjort dem.

Den här gången använde jag garn upprepat från min blå #selvsagtgenser. Hur den såg ut ser du här.  Trivdes inte riktigt i den och den hängde väldigt konstigt på kroppen på baksidan. Så jag repade upp den och började om med den här tröjan istället.

Novice Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

Tröjan stickas uppifrån och ner på rundsticka. När det är dags att hänga av för ärmar och kropp hänger jag maskorna för ärmarna på kortare rundstickor i samma tjocklek som de jag stickar med. Där får de hänga tills jag är klar med kroppen och ska sticka ärmarna.

Novice Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

Att sticka kroppen är ganska tråkigt. Bara slätstickning runt runt runt. Men perfekt TV-stickning.

Novice Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

Resårerna görs med vriden resår. Det vill säga att man stickare de räta maskorna i bakre maskbågen. Jag gilla vriden resår.

Novice Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

Ärmarna stickas rakt ner utan några som helst intagningar förrän man kommer ner till mudden. Också de perfekt TV-stickning. Kom ihåg att prova tröjan innan du börjar med resåren på ärmarna. Ärmar blir lätt för korta (min erfarenhet) om man inte provar. 

Novice Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag använde rundsticka med 150 cm längd för ok och kropp. Till ärmarna bytte jag till 80 cm lång rundsticka.

Nove Sweater, klar. Foto: ©nini.tjader.2021

Förra tröjan i det här garnet kollade jag aldrig riktigt övergångarna mellan nystanen. Därför blev den mer randig än den hade behövt vara. Garnet är självrandande i långa rapporter. Nu försökte jag göra mjukare övergångar mellan nystanen så färgerna skulle smälta mer i varandra än bli randigt. De övergångar mellan färgerna som finnas inne varje nystan kunde jag förståss inte göra något åt. De blev som de blev. Men jag tycker det fungera bra i det stora hela. Jag är betydligt mer nöjd med resultatet med det här garnet på den här tröjan än vad jag var på den tidigare.

Novice Sweater. Detalj av hals och ok. Foto: ©nini.tjader.2021

På den förra Novice Sweater sydde jag ner halskanten inåt på tröjan. På den här valde jag att ha kvar hela halskanten som den var och inte sy ned den. Blir som en halv-polo.

Jag repade upp gamla tröjan den 1 mars 2021. Den var färdigstickad den 15 mars 2021. Jag stickar bara på kvällarna framför TV. Just den här tröjan har sett Brottet och Borgen. Har en säsong kvar på Brottet och ⅔ kvar av Borgen. Jag såg aldrig Borgen när den gick på TV förra gången. Brottet såg jag då, men den håller väldigt bra att se om. Båda är riktigt bra.

Novice Seater, övre delen. Foto: ©nini.tjader.2021

Eftersom det var upprepningsgarn och väldigt "lockigt" tvättade jag tröjan. Jag tvättade i tvättmaskinens ull-program på 40°C med Skona fin-tvättmedel. Tröjan behövde aldrig blockas. Den blev tillräckligt slät ändå.

Novice Sweater, nedre delen. Foto: ©nini.tjader.2021

Garnet blev mjukare av tvätten och trots att det är 100% ull kliar det inte.

320 grams tröja. Foto: ©nini.tjader.2021

Det blev en väldigt lätt tröja. 320 gram totalt väger den. Lätt och varm och tunn.

Vägning av tröja. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag brukar inte väga mina tröjor, men blev nyfiken på vad den här vägde när jag kände hur lätt den var.

Novice Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

Risk finns att jag stickar fler Novice Sweater i andra garn och färger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar