2021-03-06

Förråd och klädkammare

Del av mitt förråd. Foto: ©nini.tjader.2021

När golven blev klara dolde jag dem nästan omedelbart. Särskilt i förråd och klädkammare där det inte blev mycket golvutrymme kvar när det som brukat vara här blivit tillbakaflyttat.

Förrådet

Här är det mycket som ska rymmas. All återvinning exempelvis. Jag har också flyttat in städskåpet hit eftersom jag inte vill ha det i hallen. När grannen Tommi flyttade i somras fick jag ärva hans ELFA-förvaring. Har gett den hjul och tak och den har också flyttat in i förrådet. I den har jag färgburkar och penslar och rollers och sånt och en hel box med sandaler. Och en del annat. Älskar ELFA för förvaring. Slukar mycket.

De flesta i föreningen har förråd utomhus i särskilda förrådshus. Men inte vi på bottenvåningen i mitt hus där lägenheterna byggdes 2003 efter att tidigare ha varit dagis.

Del av mitt förråd. Foto: ©nini.tjader.2021

På högra sidan av förrådet har jag hyllplan hela vägen nerifrån och upp och jag har stora, svarta boxar från Granit för förvaring av diverse saker. Idag hade jag köpt genomskinliga boxar i plast istället, men de här får vara med så länge de håller. Här bor även mina lediga blomkrukor både i hyllor och på golv.

Del av mitt förråd. Foto: ©nini.tjader.2021

På insidan av dörren till förrådet har jag över-dörren-krokar och på dem återvinningskassar från Ikea för flaskor som ska pantas och i den lilla trasiga lampor och batterier som är slut.

Klädkammaren


Del av min klädkammare. Foto: ©nini.tjader.2021

I klädkammaren har jag resten av sånt jag behöver förvara. Kläder är det minsta jag har här.… Några jackor som inte är i säsong bara.

Del av mitt förråd. Foto: ©nini.tjader.2021

Till vänster i klädkammaren finns en Billy-hylla med extra överhylla, full med genomskinkliga små boxar från Ikea där jag har verktyg och annat smått.

Del av min klädkammare. Foto: ©nini.tjader.2021

Här bor också strykbrädan, en rulle med vaxdukar som just nu inte används, och några större boxar på golvet som innehåller sitt-dynor och kuddar. Den smala (60 cm) Billy-hyllan rakt fram innehåller diverse pärmar och tidskriftsboxar. Tyvärr görs inte 60 cm breda Billy-hyllor längre. Jag har två.

Del av klädkammarne. Foto: ©nini.tjader.2021

På hyllorna upptill till höger i klädkammaren förvarar jag alla mina dia-bilder (som delvis är inscannade eller väntar på att bli inscannade). De flyttade hit från IVAR-hyllan när jag tömde klädkammaren inför golv-åtgärderna. De står bra här så de får stå kvar. Högst upp finns också diverse extra hyllplan till Billy-hyllorna.

Del av min klädkammare. Foto: ©nini.tjader.2021

Direkt till höger inne i klädkammaren har jag mitt dokumentskåp och sedan en klädkista. Båda från IKEA. Kistan innehåller täcken och kuddar och några mindre mattor.

Del av min klädkammare. Foto: ©nini.tjader.2021

Sent ska jag glömma problemet jag hade med att få in extra hyllplan här när jag nyss flyttat in, Det fanns då bara ett enda hyllplan med klädstång under. Men gott om plats uppåt. Så jag köpte till två hyllplan i rätt längd. Höll knappt på att få in dem eftersom väggarna visade sig inte vara helt raka. Det översta hyllplanet tvingade jag in med mycket bankande.

Del av klädkammaren. Foto: ©nini.tjader.2021

Grannen (katten Gustavs matte) tycker alltid att jag har för mycket grejor och ska slänga och att jag inte behöver allt jag har här. Men hon har fel. Det finns faktiskt inget här som ska kastas. Högen med tidskriftsställ är kvar efter tidigare utrensning av tidningar och papper. Jag behåller tidskriftsställen tills de behövs. Man kastar ju inte fullt användbara saker och sen köper nytt om man igen skulle behöva. Eller?

När jag sorterat ut papper ur dokumentskåpet kommer jag att flytta in två större mattrullar som just nu står ute i hallen. Vill ha fri tillgång till dokumentskåpet innan jag flyttar in dem.

Det är mycket grejor, men jag vet vad som finns var. I princip. Och så länge allt är dolt inne i förråd och klädkammare och inte är det första man ser har jag inget problem med att det är mycket grejor.

Golvet då? Jo det är samma ek-parkett här både i förråd och klädkammare och i mina båda hallar. Men man ser inte mycket av det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar