2021-03-06

Mina två hallar

Yttre hallen. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag har två hallar. En yttre mot ytterdörren, och en inre direkt efter den yttre som knyter samman kök och vardagsrum. Båda har nu fått nytt fint golv, ek-parkett från Kährs.

Yttre hallen

När golven rivits och innan de nya lades så målade jag om väggarna i yttre hallen. Den hade tidigare en mörkgrå konstig färg som var som plastfolie som gick att dra loss från väggarna. Så det var lätt att ta bort den. Från början, innan jag flyttade in, hade väggarna en orange tapet. Det var det första jag målade över då. Nu är hallens väggar ljusgrå i NCS 2000-N. (Har samma ljusgrå färg på väggarna i vardagsrummet sen jag flyttade in och jag har alltid varit väldigt nöjd med den).

Jag har draperi i tyg från IKEA för ytterdörren för att dämpa ljud utifrån farstun och för att titt-hålet i dörren inte ska visa att jag är hemma om det lyser. Närmre sommaren byter jag till ett ljusare draperi.

Yttre hallen. Foto: ©nini.tjader.2021

Sittbänk och stol till vänster i bild för att sätta på sig skorna. Sittbänken (från Stalands) är också en skobänk med två hyllor under. Två höga, smala speglar (från Ikea för länge sen) på väggen och sedan en stor affisch med Picasso på. Två klockor på väggen så man kan hålla reda på tiden när man är på väg ut.

Yttre hallen. Foto: ©nini.tjader.2021

Dörr in till förrådet till höger och sen ett klädskåp med dörrar (från Ikea) att gömma jackor och skor med mera i. På dörren till förrådet har jag en över-dörren-hängare för aktuellt ytterplagg och för gäster att hänga av sig på. Två dörrmattor. Den röda, stora är från MIO och jag letade länge innan jag fick tag på en som var både tillräckligt stor och tillräckligt tunn. Problemet här är dörren till förrådet som öppnas mot yttre hallen och sitter så lågt att det bara går att ha en riktigt tunn dörrmatta här. Och dörrmattor behöver man när man bor i bottenplan. Man drar in mycket. När nya golvet lagts blev de tvungna att hyvla ner dörren ytterligare för att den skulle gå att öppna.

Den runda dörrmattan som syns på första bilden är från IKEA. Den är för tjock för att ha precis innanför ytterdörren. Men det är bra med två mattor så man kan kliva in lite längre utan att smutsa ner golvet.

Yttre hallen. Foto: ©nini.tjader.2021

Den lucka i golvet vi hittade när gamla golvet revs och som nu fått ny lucka, är nu under sittbänk och den runda dörrmattan.

Yttre hallen. Foto: ©nini.tjader.2021

Inre hallen

Gjorde en del ändringar i inre hallen efter golvåtgärderna. Men jag målade inte om väggarna där även om jag gärna skulle vilja. Den här mörkgrå färgen är som sagt lite underlig…

Inre hallen. Foto: ©nini.tjader.2021

Här hade jag tidigare min arbetsplats med min stationära dator och skrivare. Det har aldrig varit en bra plats för det och var alltid i vägen när man skulle förbi. Arbetsplatsen flyttade ju in i vardagsrummet när golvjobben började. Jag trivs med att ha den där så där får den förbli.

Istället har en låg Billy-hylla fått flytta hit från förrådet. Hade den tidigare som skohylla i förrådet. Efter att ELFA fått flytta in dit fick den här hyllan inte längre plats där. Istället för skor har jag nu tidsskriftssamlare med recept och mat-tidningar och sånt här. Innehållet i översta hyllan samt det jag har ovanpå den är temporärt tills jag kommit fram till vad jag ska ha där. Verktygslådan som tidigare stod illa till på golvet i klädkammaren fåt nu bo längst ner i den här hyllan. Där är den lätt att komma åt vid behov.

(Undrar vad jag har i de vita korgarna…).

Inre hallen, mot köket. Foto: ©nini.-tjader.2021

Till höger, där ljuset kommer ifrån, kommer man ut i köket. Min lilla pall (som är äldre än jag) fick en plats här också. Behöver ofta pallar för att nå upp.

Inre hallen mot vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2021

I andra änden av inre hallen kommer man till vardagsrum, klädkammare och badrum.

Inre hallen. Foto: ©nini.tjader.2021

Till vänster i hallen en 60 cm bred Billy-hylla + cd-hylla för cd med programvaror med mera.

Inre hallen. Foto: ©nini.tjader.2021

Till höger i hallen Bestå skåp från Ikea, tre stycken på varandra, och ett smalt skåp med lådor som också är från Ikea. I Bestå skåpen har jag handdukar, dukar, badrumsmattor, servetter och tallriksunderlägg och en del annan textil. I det smala skåpet med lådor finns sockor och en del annat.

Inre hallen, riktning badrummet. Foto: ©nini.tjader.2021

Rakt fram klädkammaren och direkt bakom bokhyllan badrummet. I BILLY-hyllan finns tidsskriftsamlare med min samling av IKEA-kataloger och en del annat samt böcker som har med programvaror att göra. CD-hyllan måste jag sortera ut och om. Här finns CDs med programvaror och en del andra liknande och också CDs med backuper av bilder jag tagit.

Inre hallen, mot vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2021

Från inre hallen in i vardagsrummet. Det första man ser är min arbetsplats som tidigare fanns i inre hallen, nu i vardagsrummet. Återkommer till vardagsrummet vid ett senare tillfälle.

Mycket hyllor i inre hallen, javisst. Men det fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar