2021-10-19

På Söders höjder


Utsikt över Stockholm från Skinnarviksberget. Foto: ©nini.tjader.2021

I förra veckan tog jag en promenad på Söders höjder. Åkte pendeln till Södra Station och gick upp Rosenlundsgatan till Hornsgatan, sen Hornsgatan mot väster och svängde upp Ringvägen upp till Yttersta Tvärgränd och därefter upp på Skinnarviksberget. Ner därifrån Gamla Lundagatan. Gick sen över bron över Torkel Knutssonsgatan och upp Bastugatan. Därifrån in på Monteliusvägen och upp igen till Blecktornsgränd. Gick några vändor vid Brännkyrkagatan (min barndoms kvarter) och sen vidare ner till Mariatorget och därifrån Swedenborgsgatan till Södra Station och hem igen med pendeln.

Glömde helt bort att gå ner till Slussen och kolla in hur det ser ut idag. Får bli en annan gång. 

Här är mina bilder.









Ovan bilder från Yttersta Tvärgränd och Skinnarviksberget, inklusive utsikten. Stans bästa utsiktsplats.







Ovan bilder från vägen ner från Skinnarviksberget och över till Bastugatan via Lundabron.



Den här bilden ner längs Timmermansgatan från norr mot söder är intressant. När jag bodde på Brännkyrkagatan (44) fanns det i min barndom ett vedupplag där bakom planket dit de med vedeldning i trakten gick och köpte ved. Vad finns bakom planket idag? Det vet jag inte. Går inte att se på Google Maps. Foto: ©nini.tjader.2021










Mariatorget. Foto: ©nini.tjader.2021

Tors Fiske på Mariatorget. Foto: ©nini.tjader.2021


De tre sista bilderna är från Mariatorget och fontänen med Tors Fiske där jag ofta lekte som barn. Drakarna där har alltid fascinerat mig.

1 kommentar:

  1. Woow vilka minnen dina vackra bilder från min barndoms söder framkallar, Hemskt mycket tack.

    SvaraRadera