2021-10-19

Radonmätning igen, sista gången?

 

Dosor för radonmätning. Foto: ©nini.tjader.2021

Det finns markradon under min bostad. Ganska vanligt i Tumba där jag bor har jag förstått. Men i föreningen är det bara min bostad som har/har haft för höga radonvärden.

För några år sedan fick jag en radonfläkt installerad på väggen utanför sovrummet, och först ett, sen ett till rör som leddes in under husgrunden för att suga ut radonet.

Mätare till radonsugen. Foto: ©nini.tjader.2021

Sugen har egen mätdosa för att få reda på hur mycket el sugen drar. Elen till den är kopplad till min egen el eftersom det inte finns några andra el-uttag på den sidan av huset. Jag skickar in räkning för använd el till föreningen med jämna mellanrum och får tillbaka kostnaden för den från föreningen. Det handlar om en dryg 100-lapp i månaden. Inte särskilt lätt att få en bra bild på mätarställningen…

Radonsugen på väggen. Foto: ©nini.tjader.2021

Efter mätning efter installation av första röret hade ingen effekt uppnåtts. Då installerades ett rör till och ny mätning gjordes. Ingen effekt hade då heller uppnåtts. 

Då började vi leta efter varifrån radonet kom in i lägenheten. Då hittade vi vattenläckan (radiatorrör) i vardagsrummet och också att det hål i golvet som fanns vid rören var platsen för radonets vidare färd in i bostaden. Mätvärdena där var skyhöga.

Det blev sanering av vattenläckan och nya golv i vardagsrummet. Och tätning vid hålet ner i golvet.

Innan ny radonmätning hann göras var det sommar och vi behövde vänta till vintern innan nästa mätning kunde göras. Men den hann inte göras eftersom vattenläckan i köket kom emellan. Och senare vattenläckan i hallarna och förråden. Och nya rivningar av golv och utdragna diskussioner med försäkringsbolaget.

Mätdosa i taket i vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2021

När golven var klara i januari/februari 2021 gjordes en ny mätning. Då blev mätvärdena godkända. Vi beslöt då att en ny mätning skulle göras till vintern (dvs nu) med radonsugen avstängd, för att se om de nya golven räckt som åtgärd eller om radonsugen fortsatt behöver vara på. Eftersom mätning bara göras under vintersäsongen då man inte vädrar så mycket så blev det start i oktober som gällde.

Mätdosa inne i taklampan i sovrummet. Lampan tänds nästan aldrig. Foto: ©nini.tjader.2021

Den 17 oktober hängde jag upp mätdosorna i sovrum och vardagsrum och stängde av radonfläkten. Om två månader vet vi hur värdena blir utan att radonsugen är på.

Där inne sitter knappen för fläktens av och på och ratten för hastighet. Foto: ©nini.tjader.2021

Det är inte helt lätt att nå knappen för av och på till fläkten och ratten för dess hastighet. Med smala händer och armar (mina) går det med nöd och näppe att komma åt dem så jag kunde stänga av. Nu är fläkten av.

Om två månader, när jag skickar in dosorna till Radonova, vet vi resultatet. Det vore skönt att slippa fläkten. Den är väldigt tyst så jag hör den inte, men i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar