2021-10-11

Det blev ingen Big Birdy

Big Birdy stickpaket. Foto: ©nini.tjader.2021

I somras köpte jag ett stickpaket inklusive garn och mönster till mönstret Big Birdy från Hyggestrik i Danmark. För att jag gillar mönstret (utseendemässigt).

Garnet är lammull och superskönt och tunt och mjukt. Kliar inte. Färgerna är fina. Och slutresultatet skulle nog blivit fint.

Om jag hade lyckats göra klart det.

Början enligt beskrivningen. Foto; ©nini.tjader.2021

Jag började fast besluten att följa beskrivningen. Körde fast ett antal gånger och repade upp och började om. Alldeles för många vänd-varv. Tappade ständigt bort mig. Till sist gjorde jag översta delen på annat sätt, utan några vänd-varv, efter eget huvud.

Halskanten och lite av fågel-mönstret. Foto: ©nini.tjader.2021

Min variant av halskanten. Istället för vändvarv, en sorts raglan med ökning på varje sida av axlarnas mittmaska. Foto: ©nini.tjader.2021

Halskanten och början på fågelmönstret. Foto: ©nini.tjader.2021

Halskanten har en lite annorlunda resår. Ett varv med en avig en rät maska. Nästa varv bara räta maskor. Blir en rätt fin resår.

Översta delen av tröjan. Foto: ©nini.tjader.2021

Fågelmönstret. Många fel. Foto: ©nini.tjader.2021

Insidan av tröjan. Foto: ©nini.tjader.2021

Gick bra tills jag skulle hänga av för ärmarna. Gjorde många fel i mönstret i hela delen ned till  ärmhålen. Sen fick jag kläm på mönstret och fåglarna blev som de skulle bli.

Avhängt för ärmar. Foto: ©nini.tjader.2021

Misstänkte redan här att det inte skulle bli bra. Men fortsatte sticka klart kroppen och lade till röd i-cord kant i halsen och nedtill. 

Ok och första delen av kroppen. Foto: ©nini.tjader.2021

Mönstret för Big Birdy. Foto: ©nini.tjader.2021

Dags att börja på ärmarna när nederkanten är klar. Foto: ©nini.tjader.2021

Men först de röda i-cord kanterna.



Halskanten med röd i-cord. Foto: ©nini.tjader.2021

Det är roligt att sticka i-cord, både som avmaskning och som senare tillägg (vid halsen).

Började på ärm ett. Såg ganska snart att det inte skulle bli bra och att tröjan inte satt bra alls vid ärmarna.

Ärm ett påbörjad. Här syns också tydligt felen i mönstret.
Men i undre delen blev mönstret bra. Foto: ©nini.tjader.2021

Beslöt mig för att repa upp och göra något annat av garnet. Det tog två dagar att repa upp eftersom det var två färger och garnet ofta lindat på grund av de långa återkommande flotteringarna man behöver göra när det är långt mellan färgerna i mönstret.

En början av Novis Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

Övre delen av Novis Sweater. Foto: ©nini.tjader.2021

När det väl var upprepat började jag på en randig Novis Sweater (mönster Petite Knit). Den håller jag på med nu. Mörkgrått i muddar och kanter, i övrigt en randning på två varv. Har äntligen också lärt mig jogless stripes för övergångarna mellan färgerna när man stickar randigt.

Har en bit kvar på kroppen och sen ärmarna. Jag stickar den med rundsticka nummer 4. Det blir en lätt och tunn tröja. Återkommer till den.

Har hängt av för ärmar och fortsätter neråt. Foto: ©nini.tjader.2021


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar