2021-09-23

Syltrutor med havregryn och mandelspån

Syltrutor. Foto: ©nini.tjader.2021

Igår gjorde jag syltrutor med havretopping och mandelspån.

Jag utgick från ett recept på lingonrutor från Coop. Receptet finns här: https://www.coop.se/recept/lingonrutor/?fbclid=IwAR2tOXGJ6K6M_fab-VFG5ruiYHSBz5VJwv4ArcSFvtmT6dUl-1d4lcL5OBY

Jag hade verkligen tänkt göra dem med lingonsylt, men eftersom jag också hade svartvinbärssylt och en annan sylt (som troligen är björnbär) i kylskåpet så valde jag att använda dessa. Tog hälften av varje på olika delar av rutorna. Det skulle heller inte varit mandelspån på lingonrutorna, men jag lade till det på syltrutorna.

Ingredienser

Till rutorna

150 gram rumsvarmt smör
1 ägg
4,5 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
1 msk bakpulver
2 dl sylt av valfri sort

Till havretoppingen

50 gram smör
2 dl havregryn (jag tog fiberhavregryn)
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker (som jag missade ta med den här gången)

Valfri mängd mandelspån på toppen.

Syltrutor innan de skurits upp. Foto: ©nini.tjader.2021

Gör så här:

• Rör smöret smidigt och vispa ner ägget. Jag använde matberedare och körde på låg hastighet.
• Blanda mjöl, socker och bakpulver och rör ner i smörblandningen.
• Tryck ut smeten på en ugnsplåt med bakplåtspapper till en ca 1 cm hög platta.
• Bred ut sylten ovanpå.

Sen gör du havretoppingen

• Smält smöret och blanda med havregryn, socker och vaniljsocker. Jag missade vaniljsockret eftersom det inte stod med i originalreceptet.
• Sprid ut havresmeten över plattan så den täcker hela plattan.
• Sprid ut mandelspån över plattan.

Grädda i ugn på 200° så långt ner i ugnen det går i cirka 20-25 minuter.
Ta ut och låt svalna något.
Skär kakan i rutor.
Förvara bitarna i plåtburk med smörpapper mellan lagren.

Syltrutor. Foto: ©nini.tjader.2021


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar