2021-09-08

Då och då blir det ett par sockor

Happy Sheep Magic Sock Wool. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag stickar ofta sockor mellan större projekt. Bara för att ha något i händerna när jag ser på TV.

Nyligen köpte jag tre 100 grams nystan sockgarn på REA från Hobbii.se. För att jag gillade färgerna i det och var nyfiken på hur slutresultatet skulle bli. Har sett garnerna hos dem tidigare.

Magic Sock Wool. Foto: ©nini.tjader.2021

Garnet är 70% ull 30% nylon. Stickar med rundsticka nummer 2,5. Jag stickar en socka i taget, inte två eftersom det kräver två nystan.

Jag började med det mest färgglada nystanet.

Färdiga sockor. Foto: ©nini.tjader.2021

Det här garnet har långa färgrapporter. Jag använder en standradbeskrivning för sockor uppifrån och ner. Jag bryr mig inte om att sockorna blir olika. Det är liksom det som är vitsen med den här sortens garn som jag ser det.

Ena sockan. Foto: ©nini.tjader.2021

En avig en rät på skaftets resårstickning, förstärkt häl.

Andra sockan. Foto: ©nini.tjader.2021

Det var ett roligt garn att sticka med på grund av färgbytena.

Båda sockorna. Foto: ©nini.tjader.2021

100 gram är det på ett nystan av det här garnet. Det räcker till ett par sockor och det blir lite över som jag just nu inte vet vad jag ska göra av.

Båda sockorna. Skaften. Foto: ©nini.tjader.2021

De är mjuka och sköna. Kommer framför allt att användas vid TV-tittande eftersom jag alltid fryser om fötterna, året om.

Sen har jag två nystan till av samma sorts gran, men andra färgställningar (se ovan). Det blir två par sockor till det. Eller ska jag göra en sjal?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar