2021-09-21

Mina tre klematis

10 september 2021. Foto. ©nini.tjader.2021

Just nu har jag tre klematis. Jag har tidigare över åren haft andra klematis som inte överlevt. Både i rabatten där vildvinet nu växer och även en i stor kruka på uteplatsen.

10 september 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

De tre jag har nu är:

Svarta vinbär i förgrunden, 10 september 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

Clematis Rouge Cardinal, 20 juni 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

Den äldsta: Clematis Rouge Cardinal, som får stora röd-lila blommor. När jag köpte den trodde jag att blommorna skulle vara mer röda än lila. Den har sedan starten fört en lite tynande tillvaro. Ett tag trodde jag att den skulle dö för bladen vissnade på den och man sa att den hade fått vissnesjuka. Men den kom igen. Och den blommar varje år med stora, om inte så många, blommor. Den blommar just nu också i september. Varje år är det också delar av den som vissnar ner under säsongen.

Clematis Potaninii, 20 juni 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

För att få en frisk, starkväxande klematis med mycket blomning, så köpte jag hösten 2019 en Clematis Potaninii, en stjärnklematis. Ville egentligen ha en Paul Farges, summersnow, men de var slut för säsongen så jag köpte den här istället. Ser ju nästan likadan ut. Den växer bra, men är dålig på att blomma. Sommaren 2020 fick den inte en enda blomma. I år fick den fyra (4) blommor tidigt på säsongen. Sen inga fler vad jag kunnat se.

22 augusti 2021. Väntar på blomning. Foto: ©nini.tjader.2021

Paul Farges/Summersnow, 1 september, 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

Så hösten 2020 köpte jag äntligen en Paul Farges/Summersnow, en vitalba klematis. Den tvekade lite i början sen satte den igång att växa. Men var fanns blommorna? I början på augusti fick den blomknoppar.

Paul Farges/Summersnow, 10 september 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

I början på september som först började blommorna slå ut. Just nu (när det just varit natttemperaturer nära nollan) slog blommorna ut. Just nu blommar den jättefint och har hur mycket blomknoppar som helst som väntar på att slå ut. Hoppas vädret skärper sig (blir varmare och soligare) så att jag får njuta av blomningen länge än.

Paul Farges/Summersnow, 11 september, 2021

I vår klipper jag ner dem och hoppas få både mer blomning och längre blomning. Just nu blommar både Rouge Cardinal och Paul Farges. Om Potaninii också blommar kan jag inte avgöra eftersom den växer på samma ställe som Paul Farges och blandar sig med den. Svårt att se skillnaden mellan deras blommor eftersom de är väldigt lika både i blad och blom.

17 september 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

Alla tre växer längst bullerstaketet och har inte så mycket sol. Vid fötterna har jag ett antal nävor som jag glömt namnet på för tillfället. De ska vara den minsta sorten, men de är inte särskilt små… Men klematisarna lever och växer. Det är huvudsaken. Försöker hålla dem borta från kameleontbuskarna som finns i nästa staket-avdelning.

Klematis längs bullerstaketet, 17 september 2021. Foto: ©nini.tjader.2021



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar