2021-09-04

Frösådd av Pak Choi

Baljan med frösådd av Pak Choi. Foto: ©nini.tjader.2021

I somras testade jag att frösådd Pak Choi. Upptäckte i vintras att det är rätt gott.

Frö från odla.nu. Foto: ©nini.tjader.2021

Köpte fröna samtidigt med frön till tomater och gurka.

10 mars 2021. Första frösådden. Foto: ©nini.tjader.2021

Först gjorde jag en testsådd inomhus i våras. De kom upp men växte inget, så det skippade jag. När temperaturen utomhus tillät så direktsådde jag utomhus i en större balja med hål i botten som jag har.

4 juni 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

De kom upp snabbt.

13 juni 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

Alla sade att jag borde täcka sådden mot kålfjärilar. Lite svårt när man har en rund balja. Köpte duk för odlingsbox men den satt inte på särskilt bra så tog bort den.

25 juni 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag såg aldrig några kålfjärilar på Pak Choien, men nog var de där. Spåren efter dem blev allt fler. Hål lite varstans i kålen. 

12 juli 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

13 juli 2021. Foto: ©nini.tjader.2021

Till slut gav jag upp och kastade det som var kvar.

Innan dess använde jag den ett par gånger. Stekte dem i ugn i olivolja och lite salt och peppar, lök och cocktailtomater. Hamburgare och alkoholfri öl till. Gott tillbehör.

De blev fina innan de blev uppätna av kålfjärilens larver. Men är det värt jobbet? Köper hellre 1-2 färdigväxta Pak Choi stycken på ICA nästa gång jag vill ha Pak Choi.



6 juli 2021. Foto: @nini.tjader.2021


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar