2020-08-11

Så här blev mitt kök

 Den 8 juli 2020 blev mitt köksgolv äntligen klart. Glad i hågen trodde jag att nu äntligen skulle jag ha golv i hela lägenheten igen. Efter köket skulle ju även inre hallen få nytt ytskikt.

kitchen, kök, kitchenfloor, köksgolv

Den 8 juli 2020 blev mitt köksgolv äntligen klart efter alla turer. Då hade jag inte haft något golv i köket sen den 12 januari 2020 då den första rivningen gjordes.


När jag ändå hade chansen möblerade jag om i köket. Enkelt när man börjar från scratch. Ställde bordet i en annan riktning än tidigare. Jag testade den riktningen innan golvet gjordes klart och trivdes med hur det står.






Jag är nöjd med hur köket blev.

Golvet är ett vit-mönstrat laminatgolv från Pergo. När jag hade chansen att byta utseende på köksgolvet valde jag ett vitt golv i laminat för att få köket ljusare. Tidigare var det ek-parkett. Laminat-golv är bättre på att motstå vatten än ek-parkett. På bilderna nedan ser man golvet innan jag ställde in möblerna.




Och här nedan är bilder från när golvet lades in.








Här syns skarven mellan köket och inre hallen, innan ytskiktet (ekparketten) i hallen tagits bort. Där emellan finns flytspacklet som lades dit samtidigt som i köket eftersom läckan hade gått ut i inre hallen också.



På den här sista bilden ovan ser man hur golvet ser ut i detalj. Jag gillar det. Stor skillnad mot ek-parkett.

Ny vattenläcka upptäcktes i hallen


När köksgolvet var klart skulle golvläggaren gå vidare och ta bort ytskiktet i hallen utanför köket för att lägga nytt golv även där. MEN när gamla ytskiktet kom bort upptäcktes en helt ny läcka som inte hade något med läckan från köket att göra.


Det var verkligen riktigt vått i det här hörnet.


Så här såg det ut utanför badrummet. Men det här var torrt.


Den våta fläcken kunde vi gissa oss till att den också gick in under golvet in i klädkammaren, vilket senare bekräftades.


Viss oro att det skulle gått in i vardagsrummet under mitt nya (maj 2019) golv där. Men det hade det inte visade det sig senare.


Ny vända med felanmälan till Riksbyggen och vänta på att de skulle skicka hit Humidus för mätning av hur vått golvet var och för att hitta läckan. Det tog ytterligare två veckor innan det skedde och först efter påtryckningar av mig till Riksbyggen.

Det visade sig var betydligt värre än den våta fläcken i hallen…
Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar