2020-08-13

Ny vattenläcka i hallarna, klädkammare och förråd

Den nya vattenläckan upptäcktes onsdag 8 juli när min golvläggare skulle fortsätta återställa ytskiktet i hallen (Hall 11) efter att ha gjort klart golvet i köket (kök 13). Köket är klart. Golvet i Hall 11 var torrt i mars efter torkning i fem veckor efter läckan i köket.

Jag ringde omedelbart till Riksbyggen den 8 juli och gjorde en felanmälan Jag förväntade mig då att det tämligen omgående skulle ringa någon från Humidus (fuktmätningsfirman) och bestämma tid för mätningar. När det till fredagen fortfarande inte ringt någon ringde jag Riksbyggen igen. De skulle ta tag i det sa det. På måndagen ringde jag Riksbyggen igen. Det här att vår förvaltare har semester och är barnledig till i januari i kombination med Corona och allmänna semestertider är ingen bra kombination. Vår förvaltare jobbar en dag i veckan med vår förening trots semester och barnledighet. Någon dag senare dök det upp två gubbar från Riksbyggen som ville titta på skadan. En av dem ringde Humidus där och då för att få dit någon att mäta fuktigheten. Humidus ringde mig dagen därpå och kom hit 0800 fredag morgon den 17 juli.

Konstaterades att förutom i hörnet där golvläggaren upptäckte att det var vått, så var det vått även i klädkammaren innanför, under större delen av golvet i hall 11 (där det var helt torrt i mars när senaste slutmätning gjordes), in i kapprum 10 och dessutom i förråd 12.

Här är en detalj på ritning över min lägenhet. Den nya läckan hittades i hörnet utanför Vardagsrum 07 och klädkammaren, KLK 08. Golvet är vått i KLK08, Hall 11, KPR 10 och Förråd 12. 

Nästa steg efter mätning av fuktighet/väta blev golvrivning i samtliga fyra (4) utrymmen. den gjordes tisdag + onsdag 4+5 augusti.



Så här såg det ut i KPR10 när ytskiktet (parketten) togs bort. Plattorna under visade att det här hade varit en stor läcka. Och att det fortfarande var vått.


I golvet under parketten och plattorna hittade vi till vår förvåning en lucka.


När den öppnades hittade vi ett antal rör under den. Hur de tänkt när de lade golvet på luckan är okänt. Mätning här nere visade i alla fall att här var det torrt. Riktigt torrt. Lite rost, men ingen läcka. Spåren av tidigare läcka (som jag aldrig märkt av) syntes på luckans ovansida, men undersidan var helt oskadd.


Luckan förseglades tillfälligt igen, med tejp. Allt material runt den skulle ju också tas bort.


Så här såg det ut precis innanför min ytterdörr innan boarden togs bort.


Yttre hallen med luckan, precis innanför min ytterdörr.


Yttre hallen. Spåren efter vattenläcka på boarden. Man ser tydligt att den fortsätter in till höger under dörren, in i mitt förråd.


Precis innanför ytterdörren…


Innanför ytterdörren under rivningen av golvet i yttre hallen. luckan på väggen till vänster har alla också både kollat in i och mätt eventuellt fuktighet. Det är helt torrt där.


Luckan på väggen i yttre hallen.


Yttre hallen mot mitt förråd. Se hur vattnet gått.


Tröskeln till min ytterdörr. Materialet under tröskeln är spräckt. En av teorierna var att vatten kommit in via farstun utanför. Vi hade en vattenläcka där för flera år sen då hela farstun var våt. Det var dock ingen då som kollade om det också hade gått in till mig. Och vi svabbar inte farstun genom att spola vatten på stenplattorna… 


Inne i mitt förråd när parketten och boarden tagits bort. Den här tekniken med sand under boarden ovanpå betongen verkar inte vara någon höjdare. Nu görs det flytspackel-täckning direkt på betongen. Där kan inte vattnet gå vidare ner/upp (?). 


Inne i mitt förråd. Det var vått längs hela betongväggen till vänster och ner mot gipsplattorna rakt farm och gipsplattorna på väggen till höger. En bit av gipsplattorna togs bort eftersom det var mögel på dem. På metallhållarna för isoleringen rakt fram var det också rost.Det var också mögel på golvlisterna, framför allt på den till vänster i bild (som här är borttagen).


Mitt förråd. Gipsplattorna delvis borttagna på grund av mögel och väta.


Det här är min klädkammare efter att golvet rivits och golvlisterna tagits bort. Betongvägg till vänster, gipsplattor rakt fram och till höger.  Fuktigheten avtog ju längre in man kom och fanns framför allt längs den vänstra väggen (betong). Där fanns det också mögel under vägglisten.


Inne i min klädkammaren. Inplastade dia-bilder på hyllorna på väggen. Kläderna som hängde här finns just nu på en klädstång vid fotändan av min säng i sovrummet.


Inne i min klädkammare under arbetets gång.


I klädkammaren, direkt innanför dörren, innan boarden och sanden togs bort. Här ser man hur långt in vätan gått och att den kommer från inre hallen utanför.


Inne i klädkammaren, dirket till höger innanför dörren där mitt dokumentskåp brukar stå (det står nu ute i cykelförrådet).


Inne i klädkammaren under golvrivningen. Här ser man mögel på väggen under golvlisten och den skadade golvlisten som togs bort.


Vy utifrån inre hallen in mot klädkammaren innan golvrivningen där inne. Till vänster den våta area  som upptäcktes vid golvjobbet i inre hallen.


En del av det som fanns i klädkammaren (som jag använder mer som ett förråd än klädkammare) står nu staplat i köket. Normalt bor mina boxar i en Billy-hylla inne i klädkammaren.


Det var en del att ta bort från klädkammaren innan de kunde mäta fuktigheten där inne.


Så här såg det ut i klädkammaren innan jag flyttade bort allt där inne.


Det här är min nya plastdörr från inre hallen in till köket, med dragkedja. När torkningsperioden väl sätter igång ska den här vara stängd så torkningen blir så effektiv som möjligt. Än så länge har torkning inte påbörjats. Måste ju hitta källan till läckan först…


En golvlist som glömts på betongväggen i inre hallen togs bort. Där satt det kvar mögel både på listen och på väggen efter den ursprungliga läckan i köket som gick ut i inre hallen. Slarvigt att de inte tog bort det här vid gjutningen av flytspackel i inre hallen.


Så här ser inre hallen ut just nu efter golvrivningen av hela hallen. Det grå till vänster är flytspacklet som gjordes efter läckan i köket.


Inre hallen, sedd från utanför klädkammare och badrum. Till vänster yttre hallen, till höger mot köket.


Utanför vardgsrummet, i inre hallen, som det såg ut innan boarden och sanden ner till betongen tagits bort. Det var det här som golvläggaren hittade.


En lite annan vinkel. Inre hallen med vardagsrum till vänster och klädkammare innanför dörren rakt fram.


Inre hallen, utanför badrumsdörren. Det svarta var ingen läcka. Det var något som var kvar sen det byggdes om från dagis till lägenhet här 2003. Det var helt torrt och gick att dammsuga bort.


Min nya plastdörr inifrån vardagsrummet ut mot inre hallen. Två dragkedjor. Just nu håller jag den öppen. När torkning sätts igång ska den vara stängd så mycket som möjligt. 

Den här luckan finns ute i farstun till höger om min ytterdörr. Även där finns en massa rör. Alla har varit inne där också och kollat. Där är det torrt.

Det här är läget just nu. Det pågår en massa diskussioner om var vattnet kommer ifrån. Många teorier är det. En av dem är att det skulle ha något med värmesystemet och värmecentralen en bit bort från huset att göra. Riksbyggen har varit där och satt på någonting som skulle vara av över sommaren. De kollar värdena för det antingen nu på fredag eller på måndag.

En strid ström av gubbar har passerat i veckan. Det kommer väl fler…

Vid fråga om det blir klart et här året så trodde de väl att javisst, oktober… eller så. Det här hände nu i våras-sommar eller så men sammanslaget med läckan i köket i december och den i vardagsrummet våren 2019, känns det som om det pågått i evigheter.

Tar det någonsin slut?

(Då har vi ännu inte heller fått bukt med markradonet. Ny mätning ska göras nu i vinter men kan ju inte göras så länge jobb med golven pågår).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar