2020-08-24

Köttfärsgratäng med pasta

Hittade nyligen ett recept på köttfärsgatäng där man blandar stekt köttfärssås med kokt pasta och gratinerar i ugn med riven ost ovanpå. Minns tyvärr inte var jag hittade receptet. En underlighet med det var att det inte fanns varken lök eller vitlök i pastasåsen. Så jag lade till det. Det blev väldigt gott. Cirka 4 portioner. Går bra att frysa.

Ingredienser

500 gr köttfärs (jag använde nötfärs)
1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, pressad
3 msk kalv- eller oxfond (jag tog oxfond)
2 rågade msk tomatpuré
1 tsk (minst) torkad eller färsk timjan
1 tsk (minst) torkad eller färsk hackad rosmarin
1 dl vatten
3 dl + 1 dl grädde (jag använde matlagningsgrädde + vispgrädde)
Salt och svartpeppar
300 gram valfri pasta (jag använde Strozzapreti, men vilken pasta som helst i kortare bitar, exvis penne, fungerar)
3 dl riven ost

Gör så här:

1 ) Stek köttfärsen och löken och pressa i vitlöken. Ha i fond, tomatpuré och alla kryddor. Häll i vattnet och låt det puttra bort under omrörning.

2) Häll i 2,5-3 dl grädde och låt puttra i ca 5-7 minuter under omrörning.

3) Koka pastan enligt anvisning på paketet men spara ca 1 min på koktiden.

4) Sätt ugnen på 225"C och låt den bli varm.

5) Blanda den kokta pastan och köttfärssåsen i en ugnsfast form. Häll på 1 dl grädde och rör om igen. Häll på den rivna ostan ovanpå.

6) In i ugnen på 225°C i cirka 15 minuter, mitt i ugnen.

Servera med tomater och grönsallad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar