2020-08-26

Arne & Carlos Quarantine Knitting KAL


Under våren och försommaren deltog jag i Arne & Carlos Quarantine Knitting KAL (knit along). I flera veckor gav de under vardagarna (måndag-fredag) ut ett mönster varje dag på en flerfärgsstickad ruta. Olika motiv varje dag. De gjorde en paus då en av dem var sjuk i Corona, men fortsatte sedan med några rutor till.


Rutorna var roliga att sticka och väldigt lagom i storlek för att göra en per kväll. Egentligen skulle de varit dubbelstickade, men jag skippade det och gjorde dem bara en-sidiga. Kollade dock upp hur man gör dubbelstickning men kom fram till att det tog för lång tid. Men jag förstår nu hur man gör det. Hur man gör dubbelstickning ser du här: https://www.youtube.com/watch?v=K_G5EOnRRb8.


Jag gjorde inte alla rutor utan bara de jag gillade mest. Och jag gjorde inte de rutor som skapats av andra än Arne & Carlos. Det fanns/finns många att ladda ner på den FaceBook-sida där man laddade hem mönstren. Det fanns och finns fortfarande en fFaceBook-sida för inspiration och delning av de alster man gjort. Den har bytt namn sen starten, men här finns bilder på sånt folk gjort med rutorna och de färgval man gjort.


Jag höll mig till huvudsakligen vitt och blått i färgvalet för rutorna. Det blå är ett sockgarn jag köpte på Rusta vid namn Ulla. Det off-white garnet jag använde som bakgrund kommer från det 2-trådiga obehandlade garn jag fick från vännen Ulla i vintras och tvättade och nystat upp vartefter jag behövt det.


Vissa rutor var flerfärgs. Där grävde jag i restgarner jag hade och försökte hitta lämpliga färger och rätt tjocklek på garnet. 


När alla rutor var klara (eller så många jag ville ha) hade jag 29 rutor och behövde en till. Då gjorde jag helt enkelt en off-white ruta så det blev 30 stycken.


Sen skulle rutorna sättas ihop till en enhet. Jag lade ut alla på sängen och sorterade dem så som jag ville ha dem. Sen tog jag ett foto på dem så jag hade ordningen klar, Skrev ut fotot och använde det som mall för ihopsättningen.


Därefter blockade jag varje ruta (med ångstrykjärn och stryktrasa). Därefter virkade jag ihop alla rutorna. När det var klart virkade jag ett varv runt samtliga. Men det behövdes fortfarande en sammanhållande kant runt alltihop. Den gjorde jag genom att plocka upp masker längs en sida i taget och därefter sticka rätstickning fram och tillbaka i 10 varv längs varje sida, en i taget. Jag använde det blå garnet till ytterkanten.


Därefter blockade jag hela med ångstrykjärn och stryktrasa igen för att få den slät och fin. Slutresultatet är en liten filt med måtten 80 x 80 cm.


Den behöver fortfarande en baksida. Har letat fram en gammal vit fleecepläd som kommer att bli baksida. Ska bara klippa till den och sy fast den, sen kan jag lagom till höstkylan börja använda den som en värmande filt över knäna när jag sitter framför TVn.



Är rätt nöjd med den faktiskt.



PS. Har problem med mitt bild-redigeringsprogram (Adobe Bridge) varför de tre sista bilderna är mörkare än jag vill ha dem. Varje gång jag öppnar det kraschar datorn och det tar ett par timmar att få igång den igen.

Här finns FaceBook-sidan/gruppen med inspiration och bilder på sånt andra gjort. https://www.facebook.com/groups/693240328083741 Använd menyerna i gruppen för nedladdning av filer och mer inspiration.

Här finns Arne & Carlos FaceBook-sida. https://www.facebook.com/arnecarlosofficial

Här finns alla rutorna i pdf-format för nedladdning: https://arnecarlos.com/the-arne-carlos-quarantine-knitting-kal-hug-me-later-pattern/

1 kommentar: