2020-06-20

Snabbakat lantbröd med torrjäst (eller vanlig matbrödsjäst)

lantbröd, hembakat, torrjäst, vetemjöl, vetemjölspecial
Lantbröd på jäsning. Foto: ©nini.tjader.2020

I morse gjorde jag ett snabbakat lantbröd med torrjäst. Har inte bakat med torrjäst på flera decennier. Minns det bara som att det inte blir något bra resultat med torrjäst. Men nyligen hittade jag det här receptet hos Niiini's Kitchenlife och tänkte jag skulle pröva det. Det är ju enklare att alltid ha torrjäst hemma än att jaga efter levande jäst som blir dålig om den ligger för länge. Att det gick snabbt att baka är heller ingen nackdel…

Om du hellre vill använda vanlig jäst för matbröd så går det också bra. Testade det någon dag senare med bra resultat.

lantbröd, hembakat, torrjäst, vetemjöl, vetemjölspecial
Lantbröd på jäsning. Foto: ©nini.tjader.2020

Ingredienser

3,5 dl vatten 37-40° varmt
1 paket torrjäst eller vanlig jäst för matbröd
1 msk flytande honung av valfri sort eller ljus sirap
1,5 tsk salt
7-8 dl vetemjöl (jag använde vetemjöl special men det blir säkert bra även med vanligt vetemjöl)

lantbröd, hembakat, torrjäst, vetemjöl, vetemjölspecial
Färdigjäst lantbröd på väg in i ugnen. Foto: ©nini.tjader.2020

Gör så här:

1. Värm vattnet till ca 37-40 grader.
2. Häll det i en köksassistent eller bunker. Häll på torrjäst, honung (eller sirap) och salt. Blanda och låt sedan stå och vila i ca 5-10 minuter.
3. Häll sedan i mjölet lite åt gången tills allt är i. Låt assistenten snurra hela tiden. 
4. Låt degen köras tills den släpper från kanterna i bunken, ca 5-8 minuter.
5. Ta upp degen och knåda den varsamt för hand en stund (inte för mycket eller för länge).
6. Rulla degen i lite mjöl när du knådat klart.
7. Sätt ugnen på 200 grader.
8. Lägg upp degen på plåt med bakplåtspapper under handduk och låt jäsa i 20 minuter.
9. Skär några snitt i brödet med vass kniv.
10. Sätt in mitt i ugnen (200°). Om du vill ha en hårdare skorpa på brödet så spreja det med vatten innan du sätter in det i ugnen.
11. Grädda i cirka 15-20 minuter.
12. Ta ut brödet och låt det svalna under handduk innan du skär i det.

lantbröd, hembakat, torrjäst, vetemjöl, vetemjölspecial
Färdigt lantbröd. Foto: ©nini.tjader.2020

Var det gott? Ja, jättegott. Det här brödet kan jag tänka mig att göra fler gånger.
Jag har lagt receptet här, med länk till originalet, eftersom jag haft svårt att hitta originalet hos Niiini's Kitchenlife  och svårt att skriva ut det därifrån.

lantbröd, hembakat, torrjäst, vetemjöl, vetemjölspecial
Färdigt lantbröd. Foto: ©nini.tjader.2020

lantbröd, hembakat, torrjäst, vetemjöl, vetemjölspecial

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar