2016-06-10

Storleken på spättafiléer

spättafilé
ICAs frysta spättafiléer. Foto: ©nini.tjader.2016

Igår köpte jag frysta spättfiléer på ICA Maxi, för jag var sugen på fisk till middag och inte de gamla vanliga torsk, lax eller strömming. En påse på 400 gram.

Jag blev faktiskt förvånad, och besviken, när jag öppnade påsen (400 g påse) och såg storleken på spättafiléerna. I mina ögon var de väldigt små. Och inte alls den storlek jag minns att de brukat vara. Väldigt många och väldigt små. Och tunna.

På bilden ovan syns de filéer som är kvar. De jag tog igår till middag var ungefär lika mycket som de fyra till höger i bilden. Fast fler och mindre. Det syns inte på bilden hur tunna de är. Det blev inte särskilt mycket mat av dem. Och de smakade i princip ingenting… Jag hade för mig att spättafiléer smakade i alla fall något?

Nästa gång jag får för mig att jag vill ha spätta går jag till fiskdisken och köper färska filéer. Då kan jag i alla fall se hur stora de är innan jag köper dem.

Vad gjorde jag med dem? Jo, jag stekte dem med lite salt och svartpeppar i smör&rapsolja. Till det kokt potatis och cocktailtomater. Och en sås på en tredjedels paket gräddfil jag hade kvar sen jag gjorde potatissallad nyligen. I gräddfilen blandade jag hackad citronmeliss, finklippt gräslök, hackad basilika, citrontimjan, pressad citron och chiliflakes. Och lite salt och grovmald svartpeppar. Gott? Ja. Men inte särskilt mättande.

Är grymt besviken på spättafiléerna. Jag köper inte pangasiusfilé för att den är ännu mer smaklös än vad spättafiléerna var, så det är inget alternativ även om de är större. En fisk jag gillar är röding, men den kan man ju inte köpa bara för att man vill ha något annat än torskrygg och lax och strömming… Det blir för dyrt helt enkelt. Så vad ska man ta i stället?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar