2016-06-18

Innan regnet

blommor
Mårbacka, doftpelargon, vit pelargon, basilika, rosmarin. Foto: ©nini.tjader.2016

Innan det utlovade regnet började igår kväll gjorde jag lite förberedelser med att flytta blommor till ett något mer säkert ställe undan regnet. Det är onödigt att de blir helt dränkta. Det regnar fortfarande och beräknas regna till cirka midnatt.

petunior
Tre lådor röda petunior, en stor kruka vita petunior. Foto. ©nini.tjader.2016
Särskilt petuniorna blir väldigt fula om de får regn på blommorna. Så de tre blomlådorna med röda petunior fick stå på bänken på uteplatsen. Den är under tak från grannens ovanpå balkong. Stora krukan med vita petunior fick också flytta dit tills det slutar regna.

novemberkaktus
Novemberkaktus. Foto: ©nini.tjader.2016
Novemberkaktusen, som de senaste somrarna tillbringat sitt liv på räcket till uteplatsen, fick också flytta längre in och i skydd (till största delen) från regnet. Jag har dock noterat att den inte alls trivs med utelivet i år. Fler och fler av dess delar ramlar av. Flera för var dag som går. Den har blivit gammal och trött och vill inte vara med längre. När det slutat regna kommer jag att kasta den.

uteplatsen
Växter på uteplatsens plank. Foto: ©nini.tjader.2016
Växterna på uteplatsens plank fick hänga kvar. Det enda som oroar mig är att de ska komma för mycket vatten i amplarna så de blir för tunga… Ska kolla det lite senare eftersom det ska komma ännu mer regn under dagen.

uteplatsen
Växter på uteplatsens plank. Foto. ©nini.tjader.2016
På planket har jag överst två vita pelargoner som överlevt vintern inomhus. Under dem årets pelargon som jag köpte på trädgårdsmässan i Älvsjö i våras. Det är två plantor i krukan. Mörka blad och mörk-cerisa blommor. Sen två ampler. Den understa ampel har en vit femtunga, den övre till höger en australisk vildpelargon (doftpelargon). Där under två stycken Mårbacka-pelargoner som överlevt vintern inomhus och först nu börjar blomma.

uteplatsen
Blommor på uteplatsen. Foto: ©nini.tjader.2016
Inne hörnet står mitt fikonträd. Det var vackert innan det flyttade ut… sen har det tappat en hel del löv och är delvis kalt. Jag hoppas det skärper sig innan sommaren är slut och det ska in igen. De två fikonen på dem mognar sakta, men de sitter kvar.

Mot väggen, på väg upp i spaljén har jag en ny planta, en björnbär utan taggar, som just börjar komma upp i spaljén och visa blomanlag. Förhoppningsvis blir det också bär vad det lider. Framför den står det enda olivträd jag har kvar.

kaprifol
Gul kaprifol. Foto. ©nini.tjader.2016
Den gula kaprifolen på hörnet av uteplatsen (planterad i rabatten) har precis börjat blomma. Det blir mycket blommor på den, men det var igår även mycket löss på blomknopparna. De fick sig en såpdusch, men det rinner väl av nu i regnet.

verbena
Två sorters verbena. Foto. ©nini.tjader.2016
I min svarta tunna – där jag de senaste två åren haft salladsärtor – har jag i år två sorters verbena.  Tre plantor med jätteverbena, och tre med vanlig upprättväxande verbena med vita blommor. Jätteverbenan köpte jag på rea från vivara.se där jag brukar köpa fågelmat. När den kom i sina kartonger var det mycket som var av och plantorna var krikiga och nästan vita i brist på dagsljus. Men de har skärpt sig nu och är riktigt gröna sen de kom ut i solen. Och de börjar rakna. Tanken är att de ska bli cirka 1,5 meter höga som de brukar bli.

rabatter
Rabatten utanför uteplatsen. Foto: ©nini.tjader.2016
Rabatterna utanför uteplatsen kommer fint. Kärleksörterna växer bra, likaså de självsådda stockrosorna och de frösådda krasseplantorna. De självsådda vallmona växer också fint men har en tendens att bli för många, så de rycker jag upp med jämna mellanrum. Direkt framför vallmona finns en gul rudbeckia. Bladen kommer nu, men blommorna först mot slutet av sommaren.

rabatter
Rabatter utanför uteplatsen. Foto. ©nini.tjader.2016
I lilla rabatten utanför uteplatsen växer det fint. Hortensian kommer men det är för tidigt att se om den kommer att få några blommor i år eller inte. Gräslöken ser ynklig ut av någon anledning, men stjärnflockorna är högre och vackrare än tidigare. Bakom den finns en vit flox, som också den blommar mot slutet av sommaren.

stjärnflocka, astrantia major
Stjärnflocka i närbild. Foto: ©nini.tjader.2016
Förra året blommade stjärnflockorna två gånger. Får se hur det blir i år.

rabatter
Utanför uteplatsen. Foto. ©nini.tjader.2016
De två gamla kaprifolerna, som jag klippte ner i höstas, kommer fint och är nu på väg upp i rosbågen. De har inte blommat än, men de har fullt med blomknoppar.  Den ena är orange, den andra rosa-vit.

hosta, funkia, rudbeckia
Rabattväxter. Foto. ©nini.tjader.2016
Den helgröna hostan/funkian är större än någonsin tidigare. Framför den finns mina vita och rosa rudbeckior som i nuläget bara är blad. Blommorna kommer senare. I den här rabatten finns också tre stycken astilbe, två vita och en rosa. Just nu bara blad, men blommorna är på G.

hosta, funkia
Rabattväxter. Foto: ©nini.tjader.2016
Den funkia/hosta med grön-vita blad, som växer närmast de gamla kaprifolerna syns knappt… De har kommit helt i skymundan bakom den helgröna. De kunde väl växa lika mycket båda två?

kaprifoler
Rosbåge med kaprifol. Foto. ©nini.tjader.2016
Rosbågen med kaprifolerna blev riktigt bra tycker jag. Köpte den på Lidl för 99 kr. Högst upp har jag hängt en solcellsdriven lampa från Ikea. När det är mörkt lyser den som en liten måne.

klätterhortensia
Klätterhortensia. Foto: ©nini.tjader.2016
Klätterhortensian på baksidan av uteplatsens plank växer fint och täcker mer och mer av planket. Men blommat? Nej, inte än. Enligen personalen på Zetas kan det ta runt 4-5 år innan den börjar blomma. Inga blomanlag i år heller. Har för mig att jag köpte de två plantorna 2011… (eller var det 2012?). De har fortfarande olika grön färg, men nu är de ordentlig etablerade där bakom planket.

När det regnar kommer sniglarna fram på gångvägarna. På radion sa de att vi under dagen kan få mellan 35-60 mm regn… Så mycket har det inte regnat ännu sen igår kväll. Just nu är vi upp i ca 20 mm totalt, lokalt hos mig. Vi får väl se hur mycket det blir till slut.

snigel
Snigel, vinbärssnäcka. Foto: ©nini.tjader.2016
Och duvan där ute på bullerstaketet ser för bedrövligt våt ut…

skogsduva
Skogsduva på bullerstaketet. Foto. ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar