2015-05-03

Tändstickspalatset

järnport, tändsstickspalatset
Tändstickspalatsets port. Foto: ©nini.tjader.2015

Det finns ett hus bakom Kungsträdgården som heter Tändstickspalatset. The Match Stick Palace… Vilket fantasieggande namn. Att det heter så beror på att det beställdes av tändstickskungen Ivar Kreuger en gång i världen. Mer om det kan du läsa här. Numera används det som konferensställe.

Jag gick förbi det nyligen och fastande för de fantastiska portarna och den glimt jag fick av gården (jag gick aldrig in).

Jag har sett bilder från insidan från några konferensdeltagares bloggposter för ett bra tag sedan, men jag visste inte att det låg just här eller vad det faktiskt var. Fascinerande hus. Pampigt är bara förnamnet.

tändsstickspalatset, entre
Mot Tändstickspalatsets innergård. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar