2015-05-30

Regn, regn, regn…

uteblommor
Innan regnet. Foto: ©nini.tjader.2015
… men den här gången var jag förberedd på att det skulle regna och kunde ställa uteblommorna på bänken, under tak av grannens ovanpå balkong. Hann också täcka blomlådorna – tre med pelargoner, en med Million belles petunior. Där får de står till det slutar regna.

uteblommor
Foto: ©nini.tjader.2015
Bänken står bra där under grannens balkong. Det går att ställa blommor både ovanpå dess rygg och på sittdelen, samt under den.

På ryggstödet står tre vita pelargoner, en timjan, en rosmarin och en tobaksplanta.
På bänken står en tomat av sorten Totem (busktomat), två Mårbacka-pelargoner, en vit femtunga och blå penséer.

uteblommor
Foto: ©nini.tjader.2015
Under bänken står en njurvinda och en fransk dragon, och framför bänken röd stjärnöga (3 st i samma kruka).

Bänken är den bästa utemöbel jag någonsin köpt. Köpte den på Ikea våren 2010. Målar över eventuella skador i färgen varje vår.På vintern står den ute under en presenning som skydd för snön. När den inte är upptagen med blommor i skydd för regn är den också skön att sitta på till långt in på kvällen. Solen ligger på här tills den går ner bakom kullen på andra sidan vägen.

uteblommor under skydd
Foto: ©nini.tjader.2015
Under skynket – ett gammalt duschdraperi i plast som jag aldrig använt – står tre blomlådor med röda pelargoner och en blomlåda med röda Million Belles petunior. Skynket är förankrat vid golvet av tre stenar och sitter fast upptill i de hållare som normalt innehåller blomkrukor. Det får ju inte flaxa iväg när det blåser. Har sen bilden togs också tagit ner parasollet så det inte ska flyga iväg om det skulle börja blåsa hårt.

Två blommor är utan skydd. En är min nya, storblommiga klematis, den andra min oregano i kruka som står inklämd bakom dörren till uteplatsen och delvis har skydd av balkong ovanför.

Regnet vräker ner utanför. Gustav (grannens hankatt) sover i min fåtölj. Själv har jag bakat en bärkaka med förra årets röda vinbär och påbörjat matbröd. Det är en sån dag när man gör innejobb.

PS. Kaprifolen på planket blommar snart. Det är två olika kaprifoler. En vanlig rosa-vit och en orange med lite annorlunda blommor. Den senare blommar lite senare. De har båda varit med länge och tillbringade sina första levnadsår i en kruka på min balkong vid min förra lägenhet. Här har den till hösten funnits i sex år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar