2014-09-02

Stor eller liten förpackning

shampoo, balsam
Foto: ©nini.tjader.2014
Varje dag jag står i duschen ser jag mina shampoo- och balsamflaskor. Rätt vad det var fick jag syn på texten, trots att glasögonen inte var på.

Där stod det.  På den ena +200 ml, på den andra +150 ml. Båda BIG size.

shampoo, balsam
Foto: ©nini.tjader.2014
Kollade baksidan. Båda innehåller 400 ml.

Jag köper alltid – om jag kan få tag på dem – shampoo och balsam i stor flaska. De små tar slut för fort. Problemet är att de ibland är svåra att få tag på, de stora alltså. För det mesta behöver man gå till en lågprisbutik, typ Rusta, för att få tag på de större. ICA verkar ha en förkärlek för de små förpackningarna. Även ICA Maxi, som annars har stora förpackningar av lite av varje. Tjänar de mer per flaska på att sälja de mindre?

Det här innebär alltså att det i standardstorlekarna, dvs de mindre förpackningarna, för L'Oréals shampoo- och balsamförpackningar är mindre i shampoo- än i balsamförpackningen? Är det olika pris på shampoo respektive balsam också? Måste kolla det nästa gång jag är på ICA Maxi… dvs senare idag.

PS. Jo det stämmer. Den mindre förpackningen med shampoo innehåller 250 ml, och balsam 200 ml. Båda kostar 30:95 på ICA Maxi. Vad de stora kostar? 30:90 styck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar