2014-09-01

Kommer aldrig att kalla mig feminist

Skärmdump från Facebook-flödet i våras. Från Expressen om jag minns rätt.
Det har gått inflation i uttrycket och begreppet feminism/feminist. Före och under EU-valet i våras var det inte en enda politiker som vågade säga annat än att han/hon var feminist. På det ena eller andra sättet. Nu, inför riksdagsvalet, är det lite mer tyst om just feminism. Nu handlar det mer om rasism och främlingsfientlighet där många verkligen trasslat in sig i argumentationerna och har svårt att ta sig ut igen.

Det som är viktigt är:
• representation
• demokrati
• jämställdhet

Om man sen kallar det feminism eller inte är totalt oviktigt.

Jag kommer aldrig att kalla mig feminist (eller rösta på FI).

Jag ser feminismen i de flesta former som uteslutande. Dvs uteslutande av alla som inte håller med de som kallar sig feminister och uteslutande av män. De flesta feminister jag träffat över åren, och särskilt de kvinnoforskare jag träffade på när jag jobbade på ALC (dåvarande Arbetslivscentrum), har varit extremt exkluderande. Jag har svårt för de som är så. Många feminister inkluderar aldrig männen. Varken i hemmet, med sina barn eller i arbetslivet. De låter exempelvis inte sina män eller sambor tvätta, diska, städa, laga mat på det sätt de vill göra det. De går efter och rättar till och underkänner därmed det som gjorts. Är det då så konstigt om mannen tappar lusten att göra något hemma? Det är bara ett exempel.

Jag kommer aldrig att kalla mig feminist. Men jag har hela livet jobbat för jämställdhet mellan män och kvinnor. Jag anser att enda sättet att uppnå det är att jobba för det tillsammans på lika villkor. Båda könen. Det finns många områden där männen behöver släppas in. På lika villkor. Bara då kan vi komma någonstans. Tillsammans. Precis som det finns många områden där kvinnor behöver släppas in. På lika villkor. Men jag behöver inte kalla mig feminist för det.

Varför feminism? Som jag ser det behöver man inte vara/kalla sig feminist för att jobba för kvinnors rättigheter, emot sexualbrott, för upphörande av löneskillnader, för jämställdhet, för människors lika värde, kvinnors frihet… Man kan arbeta för allt det utan att kalla sig feminist.

Begreppet "feminism" har med dess vida missbruk blivit ett tomt ord. Men det vi ska kämpa för är fortfarande lika viktigt som det alltid varit. Men vi ska göra det tillsammans, både män och kvinnor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar