2014-09-24

IKEA & jag = sant

vardagsrum, ikea, billy
Foto: ©nini.tjader.2014
IKEA och jag har alltid haft ett nära förhållande. Jag har handlat möbler och inredningstillbehör där så länge som jag haft en egen lägenhet. Kvaliteten har med åren blivit betydligt bättre – i alla fall för vissa varor – och sämre för andra (exempelvis Billy där jag direkt kan jämföra kvaliteten mellan äldre och nyare hyllor). Idag är det sällsynt att det saknas delar eller skruvar etc. i ett paket. Monteringsanvisningarna har dock blivit något svårare att tolka nu när det bara är bilder och ingen text, men är man noggrann och går steg för steg så brukar det fungera. Det är inte mycket hemma hos mig som kommer någon annanstans ifrån än Ikea.

Men visst, jag köpte en piedestal en gång för många år sedan som inte gick att montera ihop. Jag köpte en bokhylla som man inte kunde ha böcker i – hyllplanen bågnade genom hela hyllan. Har även köpt en bordslampa och en golvlampa som ingendera gick att få ljus i. Allt fick jag dock byta utan någon större diskussion. Bokhyllan i fråga – inte en Billy – tjafsade de dock om, men när de skickat hem en inspektör gav de med sig efter att ha tittat på den på plats. Men de hävdade att man inte skulle ha böcker i den… Den försvann sedan ur sortimentet.

Trots allt har jag blivit Ikea trogen. Både för att ingen kan konkurrerar med deras priser och får att de har möbler och inredningslösningar som jag gillar.

Nu finns jag till och med på en sida på Ikeas ikeafamilylive-sajt och i musei-sajten om Billy-och-Klippan. Kul, tycker jag.

uteplats, utemöbler, ikea
Foto: ©nini.tjader.2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar