2014-06-20

Det blommar, det är midsommar.

kaprifol
Orange och rosa kaprifol tillsammans. Foto: ©nini.tjader.2014
Kaprifolerna blommar. Alla tre sorterna. Den gula är ny sedan förra sommaren och det är första gången den blommar. Överdådiga, stora, gula blommor. Den orange och den rosa-vita är gamla. De bodde sina första fem år på min balkong i Vårby Gård i kruka som jag slog in i bubbelplast och frigolit varje vinter. Grävde ner dem i jorden där jag bor nu i slutet av oktober 2009. Så de gamla kaprifolerna är nu runt 10 år gamla och helt intrasslade i varandra. Om någon doftar? Vet inte. Så här års är jag så gräsallergisk att jag inte vågar stoppa näsan i en blomma och försöka känna efter.

kaprifol
Den nya gula, planterad förra sommaren. Foto: ©nini.tjader.2014
kaprifol
Den orange-färgade. Foto: ©nini.tjader.2014
kaprifol
Och den rosa-vita. Foto: ©nini.tjader.2014

Gräset blommar också vilket är mindre kul. Är gräsallergiker. Så anti-allergi-piller och i år även ögondroppar är vad som gäller. (Man sover bra på det…)

Jag firar inte midsommar. Har inte gjort det sen jag var i 10-årsåldern eller något sånt. Jag gillar inte dans runt stång med fåniga sånger. Gjorde jag inte ens när jag var barn. Jag gillar inte heller vuxna människor som dricker och är allmänt störiga. Så jag håller mig hemma när det är midsommar. Skönast så. Inga krav. Lugnt och skönt.

Men visst ska jag äta färskpotatis och matjessill med gräslök (egenodlad) och gräddfil. Med en liten chili-vodka från Ukraina till. Senare jordgubbar förståss. Med creme fraiche. Och så har jag ju också en rabarber-jordgubbs-smulpaj (rabarbern räckte inte så kompletterade med jordgubbar). Allt framför TV (har en hel del sparat på TiVon att se). Det är ju kallt ute även om det faktiskt ser ut att bli uppehåll här idag och ikväll.

Men GLAD MIDSOMMAR på er.

kaprifol
Kaprifolerna. (Ja, novemberkaktusen bor utomhus över sommaren). Foto: ©nini.tjader.2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar