2014-06-06

Misshandlade ord

Prästkrage. Foto:©nini.tjader.2014
Det finns ord som ständigt misshandlas. Bland annat orden "var" och "vart".
Det skär i mig att höra uttryck som "vart är du?", "vart ska det stå?", "jag vet precis vart du är" (som Jens Hult sjunger i sin annars väldigt fina sång som just nu hörs en hel del på radio).

Det är skillnad mellan orden "var" och "vart".

VAR betecknar befintlighet/plats. Det heter alltså "var är du?", "var ska det stå?" och "jag vet precis var du är".
VART betecknar riktning. Det heter till exempel "vart ska du?" "vart ska du åka?"

Inte ens pratande och skrivande journalister verkar idag veta skillnaden. Hela tiden hör man orden användas fel. Det gör lika ont i mitt språksinne var gång jag hör eller läser det när de används fel.

Se exempel här.

(Ett annat ord jag retar mig på användningen av är ordet "medans". Men det finns i alla fall och enligt alla språksajter kan man använda det i vardagliga sammanhang och i i talspråk. Men ordet "medan" – utan s på slutet – är att föredra.)

För mig okänd insekt i gräslöksblomman. Röd- och svartrandig fluga?  Foto:©nini.tjader.2014
blogg100

1 kommentar: