2022-09-16

Anisisop, en ny bekantskap

 

Grannens Anisisop. Foto:©nini.tjader.2022

Under sommaren vattnade jag ett par dagar blommorna hos en av mina grannar. Då gjorde jag bekantskap med hennes Anisisop. Blommorna var vita och älskades av humlor och andra insekter. Den finns i blått eller vitt i lite olika varianter. Man ska kunna använda den i te eller som krydda. Mer om den här.

Grannens vita Anisisop. Foto: ©nini.tjader.2022

Tänkte: en sån måste jag skaffa mig. Typ NU. Inte vänta till nästa år och fröså.

Grannens vita Anisisop med humla. Foto: ©nini.tjader.2022

Började leta efter en att köpa. En planta. Inte frö.

Blå Anisisop. Foto: ©nini.tjader.2022

Hittade en blå hos Zetas. Zetas hade tre olika. Alla blå. Så det fick bli en blå. En Anisisop hybrid Blue Fortune XL.

Min blå Anisisop. Foto: ©nini.tjader.2022

Den fick bo bredvid den röda solbruden efter att jag grävt bort alla stockrosor.

Min blå Anisisop. Foto: ©nini.tjader.2022

Hoppas den kommer att trivas här och övervintra och komma igen till våren.. Humlorna hittade dit direkt efter att jag planterade den.

Min blå anisisop. Foto: ©nini.tjader.2022

Igår (15 september) upptäckte jag att en av stänglarna brutits av. Om det varit vinden eller katten Alice eller något annat vet jag inte. Har bundit upp den brutna grenen.

Min blå anisisop, Agastache hybrid Blue Fortune. Foto: © nini.tjader.2022

Agastache hybrid Blue Fortune. Foto: ©nini.tjader.2022

Älskar de blå blommorna.

Fröpåsar för Anisisop. Foto: ©nini.tjader.2022

Köpte två påsar frö till Anisisop hos Odla.nu. Den ena med blå, den andra med blå och vita.

Frö till Astache. Foto: ©nini.tjader.2022

I februari typ får jag fröså dem inomhus och hoppas på att det fungerar. Sparar då hälften av fröna för direktsådd senare under våren. Det finns mer plats där jag grävt ner den nya plantan. Och på ett par andra ställen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar