2022-09-16

En rosbåge mindre

 

Rosbågen med vildvin. Foto: ©nini.tjader.2022

Jag hade två (2) rosbågar. Den ena, den bakre, har två olika kaprifoler klängandes på sig. Den andra, den främre, hade ett gigantiskt vildvin klättrandes på sig.

Jag såg redan i våras att bågen med vildvin hade gått sönder men gjorde inget åt det då.

Trasig rosbåge. Foto: ©nini.tjader.2022

Chansade och tänkte att den nog skulle hålla över sommaren. Den gick sönder mer och blev allt krokigare. Varje gång det blåste befarade jag att den skulle rasa samman. Men den hölls ihop av vildvinet.

Rosbågen med vildvin. Foto: ©nini.tjader.2022

Men vildvinet växte ju och blev allt tyngre på bågen. Bågen blev allt mer sned.

Rosbågen med vildvin. Till hälften demonterad. Foto: ©nini.tjader.2022

Det var mycket vildvin att klippa ner men jag påbörjade jobbet.

Rosbågen med vildvin. Foto: ©nini.tjader.2022

Att klippa ner allt vildvin tog två dagar. Mycket upp och ner på stegen.

Rosbågen. Vildvinet borttaget. Foto: ©nini.tjader.2022

Sen var rosbågen tom. Återstod att ta ner bågen och ta loss den solcellsdrivna lampan från den.

Rosbågen borttagen. Foto: ©nini.tjader.2022

Det blev väldigt tomt, och väldigt ljust utan rosbågen med vildvinet. Björnbären kvar på kanten. 

Björnbär. Foto: ©nini.tjader.2022

Egentligen hade jag tänkt vänta med att ta ner vildvinet tills det hade fått sina fina höstfärger och björnbären hade mognat klart och blivit avplockade. Det visade sig att det nog var bra att jag tog ner vildvinet innan det började tappa sina löv. Mindre att städa efter det. Det visade sig också att björnbärens slingor klarade att hålla sig uppe utan rosbågen. Slingan för nästa års björnbär fäster jag när jag plockat av alla årets bär. Inte riktigt färdigskördat än, men snart så.

I väntan på städdagarna. Foto: ©nini.tjader.2022

Påsarna med vildvinsslingor, lilla granen, och den trasig rosbågen ligger nu och väntar på städdagarna i föreningen så jag kan bli av med dem. Städdagarna infaller 8-9 oktober så inte så långt dit. Misslyckades med att demontera rosbågen. Skruvarna har rostat fast. Så den får ligga så här så länge.

Jag har köpt en ny rosbåge på Plantagen. Beslöt mig för att vänta till våren med att sätta ihop den och sätta dit den. Plantan med vildvin finns kvar i rabatten och kommer att växa upp igen till våren. På bilden nedan stod resterna av rosbågen fortfarande kvar i rabatten. Borta nu.


Det kvarvarande vildvinet. Foto: ©nini.tjader.2022


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar