2022-09-19

Flytt av perenner

Grand Award. Foto: ©nini.tjader.2022

Det började med att jag skulle flytta en ros, Grand Award, eftersom den inte mådde så bra där den stod.

Uppgrävd Grand Award. Foto: ©nini.tjader.2022

För att flytta den behövde jag en ny plats att gräva ner den.

Nya platsen för Grand Award, Foto: ©nini.tjader.2022

Vilket innebar att jag behövde gräva upp det som växte där redan.

Runda rabatten efter att Astilben grävts bort och rosen grävts ner. Foto: ©nini.tjader.2022

Eftersom Astilben inte mådde så bra där den stod blev det den som fick lämna plats till rosen.

Plats gjort för Astilben. Foto: ©nini.tjader.2022

Så jag grävde upp rosen Grand Award. Här syns också den Alunrot som jag senare flyttade.

Astilben på plats på syn nya plats. Foto: ©nini.tjader.2022

Och grävde upp Astilben som visade sig vara många fler plantor än jag hade trott.

Astilben på sin nya plats. Foto:©nini.tjader.2022

Rosen Grand Award fick ta Astilbens plats i stora runda rabatten vid Bärhäggmispeln. Och fick rosgödsel och rosjord och vanlig planteringsjord.

Svårt att se rosen, men den är där. Foto: ©nini.tjader.2022

Astilben grävdes ner där rosen hade stått och rosens stöd flyttade jag åt sidan. Ska hitta en bättre placering så småningom. Just nu hänger solcellslampan från den trasiga rosbågen i den. Och den står som skydd för den Japanska Mispeln som jag testar om den klarar uteliv över vintern. (Jag har en Japansk Mispel till som bor inomhus).

Astilben på sin nya plats. Foto: ©nini.tjader.2022

När Astilben kommit på plats så skymde den helt en Alunrot med höstfärger. Så jag grävde upp alunroten och grävde ner den i runda rabatten vid rosorna och kärleksörten. Kanske flyttar en till alunrot till den rabatten från rabatten närmast fläderbuskarna där den inte kommer till sin rätt. Den dog nästan förra vintern, men kom igen.Det finns plats till vänster om rosorna och kärleksörten.

Alunroten på plats. Foto: ©nini.tjader.2022

På bilden ovan syns en tagetes som spontansått sig där från förra året. Till höger om den, framför den flyttade alunroten står en gurkört jag fick från Grazyna (granne),

Sen ska jag nog inte flytta något mer just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar