2022-08-18

Climbing Iceberg, en ny ros

Climbing Iceberg. Foto: ©nini.tjader.2022

Efter att jag tog bort min lilla gran blev det lite tomt på dess plats. Hade redan sedan en tid tillbaka tänkt att jag skulle ersätta den med ytterligare en klätterros om jag hittade någon jag gillade.

Climbing Iceberg. Foto: ©nini.tjader.2022

Hittade en vit klätterros som heter Climbing Iceberg. Inköpt på Plantagen. De hade den i två storlekar. Jag valde den mindre och det blev en planta med många blomknoppar på.

Blomknopparna är svagt rosa. Foto:©nini.tjader.2022

Grävde ut gropen den skulle bo i. Hällde massor med vatten i den. Sen ny rosjord och planterade. Några dagar senare fick den även rosgödsel.

Climbing Iceberg,  augusti 2022. Foto: ©nini.tjader.2022

Sen har den vuxit bra och blommor och blommor och blommar. Och det kommer nya blomknoppar hela tiden.

Climbing Iceberg. Foto: ©nini.tjader.2022

Nu hoppas jag bara tt den klarar vintern bra och kommer igen lika fint nästa år.

Climbing Iceberg. Foto: ©nini.tjader.2022

Climbing Iceberg. Foto: ©nini.tjader.2022

Jag gillar blommornas form. Ser helt annorlunda ut än mina andra rosor.

Climbing Iceberg. Foto: ©nini.tjader.2022

En liten bit bort står min andra klätterros, utblommad för säsongen. Den täcker spaljén ända upp. Climbing Iceberg kommer så småningom att täcka den tomma arean. Räknar jag med.

Climbing Iceberg. Foto: ©nini.tjader.2022

Climbing Iceberg. Foto: ©nini.tjder.2022



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar