2022-08-10

Nu har elen till radon-fläkten äntligen kopplats om

Radon-elen kopplad till min el. Foto: ©nini.tjader.2022

När radon-fläkten installerades (2017) behövde den kopplas till el. Den blev kopplad till min el eftersom det inte finns något annat el-uttag på den här sidan av huset. Jag har debiterat den el-kostnaden till föreningen varje månad sedan dess. Igår, äntligen, blev elen omkopplad till föreningens el och bortkopplad från min el.

Sista mätaravläsningen 20222-08-09. Foto: ©nini.tjader.2022

Igår läste jag av mätaren (den hade separat mätare) för sista gången. Alltid lika svår att läsa av eftersom den satt avigt till. När jag får fakturan för augusti från Vattenfall kan jag fakturera föreningen för sista gången.

Radon-fläkten under omkoppling av elen. Foto: ©nini.tjader.2022

Radon-fläkten sitter på vägen utanför mitt sovrum. Under omkopplingen togs lådan som skyddar den av så han kunde komma åt. Elen är nu dragen längs väggen till längst bort i bakre trädgården utanför Grazyna. Sen igenom planket och ut på andra sidan där den följer planket på utsidan och in i el-centralen.

Radon-fläkten under omdragningen av elen. Foto:©nini.tjader.2022

Elen går i rör under svarta plåten på vägen på den här sidan. När den går genom planket går den en upp i överkanten på planket innan den går in i el-centralen.

Radon-fläkten i sin låda. Foto: ©nini.tjader.2022

Fläkten är nu "påklädd" igen och den blåser ut luft som den ska.

Säkerhetsbrytare till radon-fläkten. Foto: ©nini.tjader.2022

Nytt på väggen är en säkerhetsbrytare till fläkten.

Återstår att måla lådan… om föreningen har lite falu rödfärg över så gör jag det gärna själv.

Mina chili och tomater och malabarspenat har nu flyttat tillbaka till den vägg på uteplatsen där de ska stå. Varmaste och mest skyddade platsen.

Tomat- och chilihörnan på uteplatsen. Foto: ©nini.tjader.2022

Jag fick Falu Rödfärg av föreningen så jag äntligen kunde måla boxen till radon-fläkten. Den blev betydigt snyggare.

Falu Rödfärg med pensel. Foto: ©nini.tjader.2022

Innan målning. Foto: ©nini.tjader.2022

Det målade resultatet. Foto: ©nini.tjader.2022




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar