2016-10-20

I måndags på gymet

Bilden lånad från internet.

I måndags på gymet hade jag lite tid över innan vi började så jag tog tillfället i akt och tog några bilder. Mitt gym är Tumba Träningscenter i Tumba. Där har jag gått nu i cirka fem år. Började med ett pass i veckan, sen blev det två i veckan och sen augusti i år försöker jag gå tre gånger i veckan. Jag trivs där. Det är ett trevligt gym. Trevlig personal och bra pass. Jag deltar i vad som kallas cirkelfys. När jag började där fanns det ett pass i veckan. Sen har det ökats på. Det blev populärt och trångt om platserna. Max antal deltagare per pass är 22. När jag började var det 15…

Enda nackdelen med att gå tre gånger i veckan, varannan dag som det blir, är att gå upp om morgonen. Jag är ingen morgonmänniska. Det förstör min naturliga dygnsrytm… Men att röra på sig är livsnödvändigt. Viktigare ju äldre man blir.

anja, receptionen
Anjah i receptionen. Foto: ©nini.tjader.2016
Största bidragande orsaken till att det är så populärt är vår tränare, Anette Lundström.

Anette Lundström, vår tränare. Foto: ©nini.tjader.2016
Alltid lika glad, alltid lika peppande och stödjande. Man kan inte ha en bättre tränare.
Personligen MÅSTE jag ha inbokade pass och en tränare som pushar på för att jag alls ska röra på mig. Jag har diverse träningsattiraljer hemma, men… är det ingen som pushar blir det inget.

tumba träningscenter
Före passet uppvärmning. Foto: ©nini.tjader.2016
En del värmer upp före passet med att gå på löpbanden eller använda roddmaskinerna eller andra maskiner. Jag värmer upp innan passet genom att gå till gymet (tar 20 minuter) och sen med att ställa fram de redskap vi ska använda under passet.

tumba träningscenter
Några träningsmaskiner. Foto: ©nini.tjader.2016
Tittar man på ålderssammansättningen på våra cirkelfys pass kan det se ut som om det bara är för pensionärer. Javisst, de flesta av oss är pensionärer, men rörliga pensionärer som orkar. Och vi är inte enbart pensionärer i gruppen. Det finns några som är lite yngre. Ibland har vi tillfälligt besök av personer i 30-40-års åldern som vi kör slut på. I de flesta fall hade de inte kunna drömma om att våra pass var så hårda som de är.

tumba träningscenter, spinningsalen
Spinningsalen. Foto: ©nini.tjader.2016
Måndagar och fredagar börjar vi med 10 minuters spinning i spinningsalen. Som uppvärmning. Jag brukar använda den cykel längst fram där det är en vattenflaska och en liten handduk på bilden.

tumba träningscenter
Utsikt från spinningsalen. Foto: ©nini.tjader.2016
Jag gillar att sitta längst fram i spinningsalen eftersom man då har bra utsikt över delar av lokalerna utanför.

tumba träningscenter
Utsikt från spinningsalen. Foto: ©nini.tjader.2016
10 minuter kör vi alltså som uppvärmning. Den som vill kan låna ett aktivitetsband i receptionen för mätning av puls.

tumba träningscenter
Pulsmätning. Foto: ©nini.tjader.2016
Värden som pulsmätaren ska mäta mot ställs in utanför salen. Bara den som har ett band vet vilket nummer som motsvarar ens eget band. Vi övriga ser bara värdena, men vet inte vems det är.

tumba träningscenter, anette lundström
Anette ställer in sin cykel. Foto: ©nini.tjader.2016
Anette ställer in sin cykel, fläkt och musik sätts på och sen kör vi.

tumba träningscenter, anette lundström
Anette instruerar och peppar. Foto: ©nini.tjader.2016
När vi är klara i spinningsalen går vi in i stora salen med redskapen för cirka en halvtimmes cirkelfys.

tumba träningscenter
Redskap i salen. Foto: ©nini.tjader.2016
Vi kör 45 sekunder på varje station, 22 stationer, ett varv runt, till musik och peppning från Anette som också har full koll på att vi gör det vi ska och gör det rätt.

tumba träningscenter
Redskap i salen. Foto: ©nini.tjader.2016
När vi gjort hela varvet plockar vi snabbt undan och tar fram mattorna. Sen är det core träning till musik och Anettes instruktioner i cirka 20 minuter, följt av relax-övningar.

De här är roligt och nyttigt och svettigt. Skulle inte vilja vara utan det.
Tisdagar och onsdagar är övningarna lite annorlunda. Torsdagar är det yoga för de som gillar det (inte min grej).

Imorgon är det dags igen. Då är det fredag.

3 kommentarer:

  1. Du är fantastisk! Fortsätt så.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, du är verkligen beundransvärd! Jag gick tidigare på gym, men tyckte inte det var roligt. Tvingade mig dit i 7-8 år åtminstone en gång i veckan. Sedan fick det vara bra. Började i en stavgångsgrupp och det passade mig bättre. Även om man inte tränar på samma sätt rör man i alla fall på sig. Från början var vi ett tiotal i gruppen, men nu är vi bara två kvar som har hållit på nästan 10 år. Går även på egen hand emellanåt - fast då kanske det inte blir så lång promenad.
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Tack. Jag började på gym vid fyllda 68 efter ett år som pensionär där jag kände att jag verkligen behövde röra på mig. Nu har jag hållit på i cirka fem år. Förutom det där att behöva gå upp om morgnarna (jag är ingen morgonmänniska och kommer aldrig att bli) är det enbart givande och skönt och roligt. Om man tycker det är roligt eller inte beror nog mycket på "trevlighetsfaktorn" tror jag. Bra och peppande tränare, en grupp som är tillåtande och inkluderande. Alla känner sig välkomna. Vår grupp bara växer och passen är mer och mer fullbokade. Och har blivit fler och fler över åren.

    SvaraRadera