2016-10-22

Gråväder och äpplen

gråväder
Prognosen lördag 2016-10-22. Skärmdump från klart.se
När regnet äntligen kommer… det har varit ont om den varan hela sommaren … så behöver det väl kanske inte regna HELA tiden? Ska inte oktober vara en månad med klar luft, sol och hisnande vackra färger? Färgerna finns där, vackrare i år än tidigare år tycker jag. Men solen? Var är den? Den klara luften, var är den? Nej, det är bara grått. Och mer grått. Och mörkt hela dagarna. Lampan tänd från morgon till kväll.

äpplen
Äpplen. Foto: ©nini.tjader.2016
En av fördelarna med det trista vädret är att man kan göra saker inomhus utan att känna tvånget att gå ut och vara ute. Grannen och jag var och plockade äpplen först hos en av hennes bekanta, sen hos en annan. Och äpplena behövde tas om hand.

äppelchutney
Applechutney. Foto: ©nini.tjader.2016
De ljusa äpplena ovan var mest kritiska att ta hand om snabbt. De blev till äpplechutney. Recept här.

äppelmos
Äppelmos. Foto: ©nini.tjader.2016
De övriga äpplena blev dels äppelmos, dels frysta som klyftor. Äppelmoset gjorde jag efter flitigt googlande efter enkla recept. Skalade och kärnade ur dem först, kokade med socker etc. (en blandning av de recept jag hittade efter googlande) till äpplena var färdigkokta. Mosade med potatisstöt. Behövdes inget annat. Skal och kärnhus var ju redan borttagna. Sen frös jag in dem  i plastpåsar. En portion behöll jag ute och åt till frukost med flingor och yoghurt. Jättegott blev det.

äppelklyftor
Äppelklyftor. Foto. ©nini.tjader.2016
Resten av äpplena tvättade jag och skalade och tog ur kärnhusen och gjorde klyftor av. De frös jag in i plastpåsar för att ha till något senare tillfälle (typ någon form av äppelpaj) senare i år.

vinteräpplen
Äpplen. Foto: ©nini.tjader.2016
Sen plockade vi som sagt ännu fler äpplen hos en av grannens bekanta. Det är vinteräpplen enligt uppgift. Vad nu det innebär… De håller jag nu på och gör något med… Än så länge har det blivit dels äpple i mördeg i ugn, dels två olika äppelpajer/äppelkakor. Finns hur många olika recept som helst på internet… (och så har jag ju min egen samling av äppelrecept här).

vinteräpplen
Äpplen Foto: ©nini.tjader.2016
Som om jag inte hade tillräckligt med äpplen för tillfället… så har jag både fått och plockat ur en kartong vid grinden vid en villa jag passerar när jag går hem från gymet. De har de vackraste riktigt röda äpplen jag någonsin sett.

röda_äpplen
Röda äpplen. Foto: ©nini.tjader.2016
Ägarna till trädgården var ute och plockade ner de sista häromdagen. Då fick jag de här två vackra, röda äpplena direkt från dem. Nyplockade. Skalet är riktigt mörkrött på hela äpplet och fruktköttet är helt vitt och väldigt saftigt. De äpplena äter jag som de är, rakt av. Att äta ett sånt på vägen hem från gymet är inte helt fel… ;).

Äpplet nedan plockade jag på mig när jag var på Villa, Hem och Bostadsrättsmässan i Älvsjö nyligen. Det fick hjälpa till med att mogna/rodna mina sista egna tomater. Ja, det fungerade. Tomaterna är slut nu. Äpplet fick följa med i senaste äppelkakan. Men jag undrar vad bakpulvret i det receptet hade för funktion egentligen…?

Har fortfarande äpplen kvar. Får se vad det blir av dem.

Äppelchutneyn ska jag äta mer av ikväll med den köttgryta jag gjorde igår (tog 2,5 timme att göra så jag åt den inte igår). Att göra köttgryta är också något som jag oftast gör på hösten (eller ibland på vintern). Har inget recept till den, det blir olika varje gång. Ett kilo grytbitar av nötkött (det var extrapris på ICA Maxi, 69 kr kilot) som jag fräser i stora woken med olivolja. Mycket grönsaker/rotsaker i den ska det vara. Och lök och vitlök och finhackad, torkad chili och russin och kärnfria oliver och bönor och potatis och palsternacka och krossade tomater och chili och linser och potatis och selleri och… ja en massa annat. Sånt man råkar ha hemma. Typisk höstmat.

äpple, tomater
Äpple och tomater. Foto: ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar