2015-11-21

Dörrmatta av granris

granris
Granris. Foto: ©nini.tjader.2015
Nyligen, när föreningen tog ner träd i området, passade grannen och jag på att förse oss med lite granris från de avverkade träden. Tanken var att göra en dörrmatta av granriset och ha utomhus. En sån som Ernst Kirschteiger gjort. Här finns en video som visar hur han gör.

dörrmatta, granris
Ihopknutna granrisgrenar. Foto: ©nini.tjader.2015
Först knyter man ihop ett antal grenar till en rulle. Ha på trädgårdshandskar. Granris sticks och grenarna har kletig kåda på sig. Min rulle blev lite spretig.

dörrmatta, granris
Dörrmatta av granris. Foto: ©nini.tjader.2015

Sen lägger man ihop de ihopknutna "rullarna" av granris bredvid varandra och trär snöre växelvis mellan rullarna och knyter på slutet. Jag hade bara gult snöre så det fick bli så.

Nu ligger där en dörrmatta av granris utanför dörren från vardagsrummet till uteplatsen. Grannens Gustav undviker att kliva på den när han kommer och går hos mig…

Det blev lite grenar över. De satte jag tillfälligt i julgransfoten som stod där tom i gräset i väntan på att julgranar ska börja säljas. Tar bort dem när vi köpt en julgran att ha där ute. Det blev en temporär granrisbuske.

granris
Temporär granrisbuske. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar