2015-01-10

Varning för chili

chilifrukt
2011-01-13 Chilifrukter Foto: ©nini.tjader.2011
I slutet av sommaren 2010 köpte jag en planta på Bauhaus för att jag tyckte att den hade vackra blommor. Blå-randiga. Och var allmänt dekorativ. Det var en chili planta. Okänd sort.
När den hade blommat ut förvandlades blommorna till små frukter, chilifrukter. Jag lät dem växa tills de ändrade färg och började torka. Först var de mörkt blå-lila, sen blev de röda. Då skördade jag och lät dem torka klart. Så här, ovan, såg de ut den 13 januari 2011.

Kuriosa: Jag lade upp bilder på den (ovanstående bild faktiskt) på FaceBook då 2011 och kallade albumet "Red Hot Chili Peppers". FaceBook censurerade bort albumet och bilden! Det bara försvann.

Jo, jag har använt dem i mat. De är super-starka. Första gången tog jag inte bort fröna. Det var dumt. Förstörde nästan en 8 portioners köttgryta med en (1) normalstor torkad chilifrukt… Nästa gång jag använde dem tog jag bort fröna och använde en mycket mindre frukt. Det blev nästan lika starkt och ännu en 8 portioners köttgryta blev svåräten. Jovisst, man kan äta så stark mat om man har yoghurt eller creme fraiche till den. Men det är ju bra om man känner smaken på maten och inte bara chilin…En gång använde jag en halv frukt utan frön. Det blev också starkt, men inte outhärdligt.

Den här torkade chilin kommer att räcka hur länge som helst… Det går ju åt så lite var gång. Och man måste vara extremt försiktig med den. Jag undrar fortfarande vad det var för sort…

Så här såg blommorna ut.

chiliblommor
Foto: ©nini.tjader.2011

Så här, nedan, ser den ut idag efter att ha torkat sen 2011.

chilifrukt
2015-01-10 Chilifrukter. Foto: ©nini.thader.2015

3 kommentarer:

  1. Om du vill veta vad för slags chili det är du har, så rekommenderar jag dig att gå med i en grupp på FB som heter "Hobbyodling av chilipeppar" Fantastiskt duktiga chilifanatiker i den gruppen!
    Monzan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Jag tror inte jag kommer att odla mer chili eftersom den här kommer att räcka livet ut som det verkar eftersom det går åt så extremt lite av den… om jag inte slänger den och börjar om med en mer ätbar sort.

      Radera
    2. Vi har denna plantan och den är hemskt stark

      Radera