2015-01-23

Du kan, alldeles själv.

snögubbe
Bilden har inget som helst med texten att göra… Foto med iPhone 5S: ©nini.tjader.2015

Jag tittar på Sveriges Mästerkock.
Där finns en kvinna som hela tiden nedvärderar sig själv.
Om och om igen.
Och oavsett hur det går (hitintills bra) tror hon aldrig på sig själv.
Oerhört pinsamt.
Ruskigt irriterande.
Det gör mig arg.

Varför är en del kvinnor (allt för många) så?
Varför tycker de aldrig att de duger?
Varför tycker de aldrig att de kan något?
Varför har de så dåligt självförtroende?

Det här är de kvinnor som alltid säger "men inte kan jag…", "men inte ska jag…", "men inte klarar jag av det…". Och aldrig åtar sig ett uppdrag, varken självmant/frivilligt eller om man ber dem om det.

Ofta nog är det här också samma kvinnor som aldrig ens provar att utföra något själva utan lutar sig på omgivningen (män eller vänner i största allmänhet) och alltid ber om hjälp – utan att först ha försökt själva. För inte kan jag… eller? Det är hon som inte kan byta en lampa/propp/skruva ihop en möbel/ etc. utan att be någon om hjälp. Som inte vet hur en skruvdragare fungerar eller hur man använder en hammare. Som aldrig skulle drömma om att skotta snö eller klippa gräset. Det är bara några exempel.

Skärpning girls.
Bli självständiga.
Tro på er själva.
Ni kan själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar