2015-01-03

Kalender

kalender
Bild: Nini Tjäder 2015 i Adobe Illustrator
Jag vet inte, men är det bara jag som har en mental bild av årets månader, som en vägg-kalender? Månaderna följer en kvadrat, med vintern-våren upptill. Men inte jämt fördelade utan som min hjärna ser dem i förhållande till varandra. Året börjar i januari men sen… Och så har månaderna färger. I mitten sitter ett kalenderblock, ett sånt där man drar av ett blad per dag. Inga översikter här inte…

Det som präglat min bild av årets månader och hur de flyter runt året och förhåller sig till varandra är förmodligen "Scouternas Almanacka". Den har funnits sen 1945 och finns fortfarande. Vill man beställa en för 2015 så kostar den 130 kr för privatpersoner.

De har bilder på alla kalendrarna på sin webbsite från 1945 till 2014. Intressant. Nedan ett exempel från 1951, som borde vara en av de första jag såg när jag börjat skolan.

Den här sortens almanacka har för alltid präglat min mentala årsalmanacka. Visserligen har "min" kalender månaderna lite annorlunda placerade, men det kommer från de här almanackorna. Min motsvarar lite den tidsuppfattning jag alltid haft, där sommaren är lång, och resten av året går mycket fortare och är mer komprimerat.

Bild från http://www.scouternasalmanacka.se

1 kommentar:

  1. Oj blir så salig då jag ser ett barndomsminne. Letar efter en som hade så fina illustrationer för varje månad. Olika barnboksillustratörer hade med sina alster i vissa års almanackor.

    Ha en fin Allhelgonadag

    SvaraRadera