2014-04-02

Tittar på TV…


Så vad tittar jag på på TV, och HUR?

Jag ser aldrig morgon-TV. Och inte heller eftermiddags-TV.
Varje vecka köper jag Aftonbladet med TV bilaga. Jo jag vet, tablåerna finns på nätet och i appar men ABs TV-bilaga ger bästa överblicken.
Där märker jag upp vilka program jag tänkt se under veckan som kommer.

Varje kväll innan jag stänger av TV-n programmerar jag in för inspelning de program jag tänkt se nästa dag. Oavsett om jag sedan kommer att se dem i realtid eller inte. På så sätt gör det inget om någon kommer och hälsar på, eller jag ska bort, eller telefonen ringer. Dessutom kan jag spola förbi all reklam.

Jag spelar in till min TiVo-box som kan ta emot tre olika program samtidigt. Sen ser jag programmen när jag vill och i den ordning jag vill. Om jag vill vänta med att se en serie kan jag gör det till alla avsnitt är inspelade och sedan se alla efter varandra (om jag orkar).
Här är några exempel på sånt jag ser, långfilmer undantagna för de ser jag de jag gillar eller tror att jag kommer att gilla, beroende på innehåll eller skådespelare. Men helst inte svenska filmer. Tycker ofta de är dåliga/tråkiga/stillastående (och så mumlar de alltid så man inte hör vad de säger) tyvärr.

Escape to the Country (En plats på landet), på TV7. Varje dag måndag-fredag, varje säsong den går, så länge säsongen pågår. Den engelska landsbygden och de engelska trädgårdarna är vackra. De engelska husen och de engelska husköparna fascinerar mig. Vissa hus gillar jag. Vissa förstår jag inte hur man kan gilla. Engelsmän verkar ha en konstig förkärlek för jättegamla hus med grova takbjälkar och sotiga öppna spisar som är flera hundra år gamla. Intressant att se vad de väljer efter visning av tre olika hus.


Grand Designs med Kevin McCloud på TV8. Ett måste-se-program om avancerade byggnationer eller ombyggnader. Jätteintressant. Nu under våren har det tyvärr lyfts bort pga av ishockey… Förhoppningsvis återkommer de nyare avsnitten snart. Jag har sett alla de gamla avsnitten.

Greys Anatomy. Alla säsonger. Alla avsnitt, Eftersom Kanal 5 om och om igen repriserar gamla säsonger och avsnitt fick jag möjlighet att se hela serien från början. Jag började nämligen inte titta på den förrän långt efter alla andra.  Love it. Måste bara se den… Tycker helt enkelt att den är både angelägen och bra. Bra skådisar. Bra handling. Aldrig tråkig.
Game of Thrones förståss. Alla säsonger, alla avsnitt. Säsong tre såg jag på C MORE Series som jag har för närvarande. När jag sett klart brukar det vara dags att köpa DVD-boxen. För att jag vill ha alla DVD-erna i serien. Jag har även läst alla böckerna.

Husdrömmar. Liknar Grand Design fast en svensk version. Gillar den. Intressant att se hur byggena framskrider och hur de byggandes relationer påverkas av byggandet. En ny säsong kommer. Den första har jag sparat vartenda avsnitt av i TiVon… Nörd? Ja.


Arga Snickaren förståss. Ännu ett byggprogram. Alltid intressant.


Äntligen Hemma också. Har sett den i alla år. Troligen alla avsnitt. Även om det är extremt förutsägbart så är det trevligt att titta på. Inte så nyskapande kanske, men i alla fall…


Pluras kök Sicilien gillar jag också. I övrigt gillar jag Sicilien och jag har varit i Cefalu i vars närhet de bor. Har sett tidigare Pluras kök säsonger också men den här är bättre än de tidigare tycker jag.


Amazing Race har jag följt i ett antal år och säsonger. Spännande. Går på TV6 på söndagarna just nu. Eftersom de aldrig informerar om när en säsong börjar och texten i tablån är intetsägande får man lusläsa tablåerna när man letar efter ett specifikt program för att inte missa det. (Försök inte ladda hem CBS appen som nämns på bilden ovan – det går inte om man bor i Sverige).

Som alla andra ser jag Sveriges Mästerkock, trots att jag inte är särskilt intresserad av matprogram i övrigt. Och jag ser även Gladiatorerna, Melodifestivalen, Lets Dance, Mästarnas Mästare (det närmsta i sportväg jag tittar på – annars bojkottar jag all sport). Morden i Midsomer har jag sett de flesta säsonger av och den är ganska trevlig. Serien DEXTER såg jag senaste säsongen på C MORE Series. Spelade in alla avsnitten och hade den som förströelse medan jag strök. Den var bra. Trodde inte att jag skulle gilla den men den var bättre än förväntat. Har även spelat in alla avsnitt av True Detective från C MORE Series. Såg de första två när den började och gillade den inte riktigt (men fantastiskt foto och vackra bilder). Men jag ska göra ett nytt försök snart.


Dokumentärserien DOX på TV1 brukar jag försöka se när den går. Alltid väldigt bra och intressanta dokumentärer.

Det var några exempel. Man kan se en trend här med övervikt för inrednings-bygg-program. Ja, jag är intresserad av sånt. Jag laddar inte ner serier eller filmer från nätet och jag ser sällan något på Play även om mycket av ovan finns på Play. Men jag tycker att det är bra att Play finns.
Jag ser alltid TV på en "riktig" TV.
blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar