2014-04-03

Snart, snart, snart…

I förrgår var sandsugar-männen här och sög upp vinterns sand. Alltid när de kommer undrar man vad i hela friden det är som låter… för låter gör det om deras bärbara apparater och den lilla sandupptagningsbilen som också är med (syns inte i bild). Fint blir det. De är också ett säkert vårtecken.

Foto 2014-04-01 från mitt ena köksfönster. ©nini.tjader.2014
Ett annat vårtecken är att man börjar fundera på vad som ska sås i år i odlingskragen och för övrigt. Frökatalogerna kom redan i början av februari och en trädgårdsmässa är avverkad (en kvar, i Kista i april, efter påsk).

Jordpåsar var grannen och jag och köpte igår. Vi har odlingskragen med 2 sorters rabarber gemensamt – den på bilden ovan – och ett par hallonbuskar, en krusbärsbuske (röda krusbär) och två buskar med svarta vinbär. De behöver alla lite mer jord runt fötterna. Vi har annekterat föreningens mark mellan oss med föreningens goda minne. Vi bor båda i lägenhet, men på markplan med uteplats och rabatter rakt ut från lägenheten. I hörnet mellan oss var det tidigare helt igenvuxet med vresrosor och inget annat. De flesta av vresrosorna har vi grävt bort och anlagt gräsmatta och satt trevligare buskar.

Min egen odlingskrage ligger också på föreningens mark (ska man vara petig är all mark föreningens, även den som är runt radhusen i området), bakom min uteplats, men det är ingen annan än jag som kommer in på den platsen eftersom den är helt instängd bakom vårt bullerplank. Inte ens rådjuren går in där. Men de går tyvärr in på vårt gemensamma hörn ovan. Inga tulpaner i år heller tyvärr. Såg lovande ut ett tag, men sen en morgon var tulpanerna avätna igen.

Fröpåsar från förra året. Foto: ©nini.tjader.2014

Jag inventerade igår vilka fröpåsar som fanns kvar sen förra året som det var frö i. Mangold-påsen var tom så köpte fler mangold-frön på ICA när jag var och handlade. Hade gärna också köpt Amarant som var en riktigt trevlig salladsgrönsak som jag hade förra året. Då från en gratispåse från en trädgårdsmässa. Köpte också till mer ruccola-frö och en påse frö för roman-sallad och för skojs skull pumpa-frö… Den senare tänkte jag stoppa ner mellan de två rabarberplantorna i odlingskrage nummer två, om grannen tillåter det. Men först ska den förgros inne. Får väl se hur det går… Att förgro brukar aldrig fungera för mig. Mangolden ska ner i backen NU så det får bli en av de närmaste dagarna. Måste först gräva om jorden och lägga dit lite ny.

Utspillda frön för ruccola och rädisor. Foto: ©nini.tjader.2014

När jag höll på och kollade de befintliga fröpåsarna lyckades jag dessvärre vända två av dem åt fel håll. Tänkte inte på att de var öppna… Det här är ruccolafrö (de små) och stora rädisor (de större). Som tur var föll alla i det lock där jag hade lagt påsarna så jag slapp åtminstone få dem på golvet. Men ett pilljobb att plocka upp dem var det.

Eftersom jag aldrig brukar lyckas med rädisor ska jag i år prova att sätta dem som kantväxt längs rabatten och se hur det går. Jag har ju frö kvar. Med lite tur så kanske det blir något annat än röda snören med jätteblast.

Men först får det nog bli lite varmare. Snart så…

blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar