2014-04-05

Soutsoukakia – grekiska köttfärsbiffar

soutsoukakia
Soutsoukakia. Foto: ©nini.tjader.2014

Ingredienser

– 500 gr köttfärs (helst lammfärs men det går bra med nötfärs också - dock EJ blandfärs)
– 2 gula lökar (mellanstora)
– 1 dl ströbröd (osötat)
– 2 dl standardmjölk (eller vatten eller okryddad tomatjuice)
– salt, svartpeppar
– oregano, lagerblad
– mald kanel (kan uteslutas men är viktig för rätt smak) ca en matsked (eller mindre om man är tveksam till kanel i köttfärs)
– potatisskivor av cirka 6-8 medelstora råa potatisar
– tomatpuré (1 hel tub av normalstorlek, ej den stora, eller en halv dubbelkoncentrerad)
– 2 dl olja (helst olivolja)
– 1 dl vatten

Ingredienser till soutsoukakia. Foto: ©nini.tjader.2014

Så här gör du:

Ett grekisk-inspirerat recept på en köttfärs- och potatisrätt som är enkel att göra och god. Inget för dig som är rädd för "oljiga" rätter...

Gör så här:
•  Skär potatisen i ca ca 5 mm tjocka skivor (hellre tjockare än tunnare)
• Blanda köttfärs och finhackad lök med ströbröd upplöst i i mjölk (eller annan vätska) och kryddor (salt, svartpeppar, kanel, oregano i färsen).
• Forma färsen till ganska stora, något hoptryckta, bullar.
• Täck en ugnssäker - EJ smord - form med potatisskivor. De ska täcka hela botten.
• Lägg köttfärsbullarna ovanpå potatislagret.
• Gör och häll över en blandning av tomatpuré, vatten och olja.
• Strö över rikligt med oregano, litet salt och svartpeppar.
• Lägg köttbullarna/pannbiffarna/kebaberna/ på potatislagret. Lägg lagerblad (smulat) överst.
• Sätt in i 225 grader i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Ta då ut och vänd bullarna och ös gärna med tomatsåsen. Sätt in i ugnen igen.
• Låt stå ytterligare 30 minuter mitt i ugnen.
Om det blir för mycket värme ovanifrån och köttfärsbullarna verkar bli svarta, flytta ner formen ett snäpp mot slutet.

Servera med sallad.

Oreganon är viktig, och även lagerbladet. Istället för mjölk i färsen kan du ta vatten eller tomatjuice. Det är valfritt. Alltid bäst med olivolja i den här rätten. Kanel är också viktigt för den äkta grekiska smaken.

Går bra att frysa och senare värma i mikrovågsugn, tinad eller otinad. Tinad ca 6 minuter. Otinad cirka 10 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar