2014-04-08

De olästa, hyllplan nr 1

Olästa böcker, hörnbokhyllan i mitt sovrum. Foto: ©nini.tjader.2014
I mitt sovrum har jag en hörnhylla med två hyllplan med för närvarande olästa böcker. Det är där de senast köpta böckerna hamnar tills jag läser dem. Då flyttar de in i bokhyllorna i vardagsrummet. Hörnhyllan är en riktigt gammal Billy-hylla från Ikea, från den tid då de gjorde riktiga hörnhyllor i Billy-serien. Den är också av riktigt god kvalitet och har tålt två flyttar över åren utan att bli mindre stabil. Trådhyllan under ett av hyllplanen kommer från Lidl (!), Den är helt suverän. Har fler sådana inne i garderoberna och en i köket under ett köksskåp.

Olästa böcker, hyllplan nummer ett. Foto: ©nini.tjader.2014
På hyllan ovan finns fem (!) böcker av Håkan Nesser. Nämligen "berättelsen om herr Roos", "Människa utan hund", "De ensamma", "En helt annan historia" och "Maskarna på Carmine Street". Jag gillar ju Håkan Nessers författarskap och språk, men det har av någon outgrundlig anledning inte blivit av att börja läsa just de här böckerna. De tidigare böcker jag läst av Håkan Nesser lånade jag av en väninna. En dag så…

Här finns också Sofi Oksanens "Utrensning". Köpte den för att alla pratade så mycket om Oksanen och tyckte att man bör läsa henne. Det är nog mycket därför jag ännu inte läst den… jag blir alltid skeptisk över böcker och filmer som det pratas mycket om… men jag har nu en bok av henne. Jodå. Visst ska jag läsa den en dag.

Sen kommer Lars Keplers "Eldvittnet". Har läst två av deras böcker tidigare, och har en som ljudbok, "Sandmannen" som jag inte lyssnat på. Deras böcker är spännande och extremt obehagliga. Man måste känna för att läsa en sådan bok för att börja med den. Tills nu har jag inte haft lust. Men det kommer.

Sedan kommer Jonas Gardells "Jenny". Jo, jag ska läsa den en dag. Har läst flera av hans tidigare böcker. Liksom Colleen McCulloghs "Belöningen" och Jean M. Auels "De målade grottornas land". De två senare av författare vars tidigare böcker jag tyckt mycket om, vilket blev ett argument för att inhandla också de här. Men just nu står de bara här och väntar.

Vidare på den här hyllan finns tre böcker av Phillip Pullman. Nämligen "Guldkompassen", "Den skarpa eggen" och Bärnstenskikaren", alla i serien "Den mörka materian". Det är fantasy, och jag brukar inte läsa fantasy på svenska, utan föredrar den på engelska. Men de här tre böckerna "blev över" när jag jobbade på Aftonbladet och vi=personalen fick köpa dem billigt vid en utrensning av överblivet. Tre böcker för 20 kronor kunde inte motstås.

Därefter står Christopher Paolinis "Den äldste". Också fantasy. Handlar om drakar. Är fortsättningen på Eragon, som jag faktiskt läst. Tror den också kommer från bokutrensningen på Aftonbladet.

Här ligger också min gamla iPhone utan SIM-kort som jag använder som väckarklocka. Foto: ©nini.tjader.2014

Sen blir det mer fantasy. Nu Robin Hobb och "Forest Mage". Har läst det mesta av Robin Hobb. Den här hade jag glömt att den står här i hyllan och väntar.Det är svårt med de här författarna som är väldigt produktiva. Man hinner inte riktigt med att läsa alla böcker som kommer ut i en viss serie.

Därefter följer Suzanne Collins tre böcker i serien The Hunger Games, på engelska. Har börjat på bok ett, och ska fortsätta "snart". Det är lättläst. (Men jag gjorde en paus med en bok av Peter Robinsson istället).

Penny Vinzensis "Ingen ängel" minns jag inte varför jag köpte. En vacker dag kommer den att bli läst.

Och J.K. Rowlings "Harry Potter and the Deathly Hollows" (på engelska) ska jag också läsa en vacker dag. Har läst alla de övriga Harry Potter böckerna (och sett alla filmerna). Böckerna är bättre än filmerna även om jag också gillar filmerna.

Till höger om sista boken om Harry Potter finns, utanför bild, Anne Franks dagbok i senaste översättningen. En riktigt dålig översättning. Rekommenderar den inte till någon. Jag råkar ha den ursprungliga översättningen från 1954. Fick den av min farmor i julklapp julen 1956. Skillnaden i språk och innehåll är enorm. Språket i den ursprungliga är SÅ mycket bättre.

Framför bokraden på den här hyllan ligger George R.R. Martins "A Feast for Crows", som jag håller på med och har hållit på med i vad som känns som evigheter. Om jag minns rätt påbörjade jag den senast jag var utomlands, och det var ett tag sedan. Sen har den av och till blivit liggande. Den är nog den segaste av hans böcker så långt. Där är också "A Dance With Dragons" som är den fjärde boken i serien "A Game of Thrones". Det ska bli fler sägs det. Javisst, jag har sett alla serierna på TV/DVD också, både säsong ett, två och tre. Och nu påbörjas säsong fyra.

Eftersom jag har så många olästa böcker på vänt försöker jag låta bli att lockas till att köpa fler böcker för närvarande. Men ibland är det svårt att motstå. Häromdagen visade det sig dessutom att jag hade glömt att avbeställa månadens från Bonniers Bokklubb så det blev två böcker till i samlingen, nämligen Helen Fieldings "Bridget Jones, Mad About the Boy" (tyvärr på svenska) och Åsa Hellbergs "En liten värld".

Bridget Jones boken hade jag faktiskt tänkt köpa, men inte just nu, och inte på svenska. Har läst de tidigare två på engelska på en grekisk strand i en solstol och aldrig skrattat så mycket, helt för mig själv där i solstolen. Brittisk humor gör sig bäst på engelska skulle jag tro. Den brukar förlora på att bli översatt. Förmodligen får den boken lite förtur före många av de ovan nämnda.

Om Åsa Hellberg vet jag noll och intet (jo jag har hört talas om henne men jag har inte läst något av henne). Det blir en ny bekantskap.

Hyllplan nummer två med olästa böcker återkommer jag till en annan dag.

blogg100

5 kommentarer:

  1. Du har ett väldigt fint och personligt hem. Många detaljer och vackra tavlor ;-)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar också att ha en hylla med olästa böcker, en frestande hylla att plocka ur. Jag är övertygad om att Bridget är roligare på engelska, på svenska var den tramsig. Tyckte jag. Hungerspelen-trilogin kunde jag inte släppa, den första läste jag en natt på flyget till Hanoi och den resan gick snabbt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag läste din kritik av Bridget-boken på din blogg. Får se vad jag tycker när jag läst den. Återkommer om det.

      Hungerspelen-trilogin har jag på engelska och det är ett bra tag sen jag köpte den. Men intrycket av början av första boken är just det att den suger en in och man vill bara fortsätta… Sen tvekade jag och funderade på om jag skulle se filmerna första (har de 2 första på DVD) eller läsa böckerna först.

      Förut hade jag olästa böcker bland de lästa men utstickande en bit i bok-ordningen. När jag flyttade hit för cirka 4,5 år sen blev det så här med särskilda hyllplan för olästa. Man hittar dem lättare då.

      Radera