2014-04-20

Påskris?

mirabeller, påskris
Mitt "påskris". Foto: ©nini.tjader.2014

Jag firar inte påsk (eller jul heller för den delen), men några grenar som ris till påsk vill jag gärna ha. Utan kycklingar och fjädrar. Kvistarna är vackra som de är och det är fint så här års att se hur bladen kommer och slår ut. En försmak av vad som väntar där ute. I år plockade jag mina kvistar för tidigt. De vissnade redan i början av veckan som gick. På grund av den tidiga våren hade de utvecklats långt redan ute i naturen. När de kom in och fick vatten slog de ut nästan direkt. Och vissnade lika snabbt.

Så jag gick ut igen med sekatören och klippte av några grenar på vårt mirabelleträd (trädet har en slags små gula plommonliknande frukter som jag gör marmelad av varje höst). Trädet blommar snart utomhus – vilken dag som helst – och blomningen är jättekort. Förra året blev det mycket frukt så i år blir det förmodligen mindre. Det brukar vara så vartannat år. Grenarna jag tog in slog ut och blommade på ett dygn. De doftar ljuvligt. Men andas inte på kvistarna… då faller blommorna av.

mirabeller, påskris
Blommande mirabellekvistar. Foto: ©nini.tjader.2014

Och där ute har påskliljorna slagit ut. Glad påskledighet!

påsklilja
Foto: ©nini.tjader.2014
blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar