2019-08-17

Rabarberchutney, rabarbersirap och rabarbermargarita

Rabarber, andra skörden 2019. Foto: ©nini.tjader.2019
Årets sista (?) rabarber skördades häromdagen. Min andel efter att de ansats blev 250 gram.

rabarber
Rabarber. Foto: ©nini.tjader.2019
Grannens och min rabarber är smal och inte särskilt hög. Vi flyttade den i slutet av förra sommaren till nuvarande plats eftersom den inte trivdes i odlingsboxen där den varit i några år. Det verkar som den trivs bättre dit vi flyttade den och vi hoppas att den nästa år levererar ännu bättre, nu när den etablerat sig på den nya platsen. Grannen och jag har rabarbern ihop. Det är två olika sorter.

rabarber
Rabarber. Foto: ©nini.tjader.2019

Rabarberchutney

Av de 250 grammen gjorde jag en rabarberchutney. Chutney är SÅ gott till kött och kyckling.

rabarberchutney
Rabarberchutney. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag använder ett recept från Dansukker som är enkelt och snabbt. Så här:

Ingredienser Rabarberchutney


500 g rabarber i bitar
150 g gula eller gröna russin
1 1/2 dl vitvinsvinäger
3 dl Dansukker Rörsocker Strö
2 msk riven, färsk ingefära
2 tsk Colmans senapspulver
1 tsk salt
2 krm cayennepeppar 

Blanda samtliga ingredienser i en gryta och sjud på svag värme under lock i 10 minuter. Rör om och koka under omrörning i ytterligare cirka 5 minuter tills du har den konsistens på chutneyn som önskas. 
Eftersom jag bara hade 250 gram rabarber gjorde jag en halv sats, dvs. hälften av alla ingredienser.

rabarbersirap
Rabarbersirap på G. Foto: ©nini.tjader.2019

Rabarbersirap

Jag ville också göra rabarbersirap att använda bland annat till Rabarber Margarita. Men jag hade ju slut på rabarber så fick inhandla på ICA. Som tur är finns den fortfarande att köpa. Jag köpte 3 stjälkar, ganska grova.

Receptet är också det från Dansukker. Så här:

Rabarbersirap
3 stjälkar rabarber i bitar
3 1/2 dl vatten
3 1/2 dl Dansukker Strösocker


Gör rabarbersirapen. Låt ingredienserna koka ihop i cirka 15 minuter.
Sila i en grovmaskig sil. Pressa försiktigt rabarbern så all saft rinner ut. Låt svalna.

Rabarber Margarita


4 cl tequila 
2 cl cointreau
4 cl limejuice
4 cl rabarbersirap
salt

Skaka tequila, cointreau, limejuice och rabarbersirap.
Servera i cocktailglas med saltad kant.
Tips!
Den snyggaste saltranden får du genom att gnida kanten av glasets utsida med en citronskiva och sedan vända glaset upp-och-ned och strö på salt.
Receptet är framtaget av
Dansukker

rabarbersirap
Rabarbersirap. Foto: ©nini.tjader.2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar