2019-08-15

Nu är min #fernandfeather klar

fernandfeather
Fern and feather, början 2019-07-28. Foto: ©nini.tjader.2019

I slutet av juli köpte jag hos hobbiii.se två nystan Highland Wool från Peru för att de var prissänkta och lät intressanta och jag ville känna om de var tillräckligt mjuka för att användas på något stickat direkt mot huden. Jag är lite känslig för kliande ull… Garnet kom och var precis så mjukt som jag ville att det skulle vara. Det var bara att bestämma mig för vilken tröja jag skulle sticka av det. Ok-tröja med minst två färger hade jag redan bestämt (för att jag tycker att de är roliga att sticka). Men vilken?

fernandfeather
Fern and feather, början, 2019-07-28. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag hade köpt beskrivningen "Fern and feather" från Ravelry för en tid sedan eftersom jag alltid velat göra just den tröjan och gillat mönstret. Jag laddade hem det både på engelska och på norska. Använde i huvudsak den norska beskrivningen. Har stickat efter dansk beskrivning ett par gånger utan problem, men aldrig tidigare efter norsk. Norsk var knepigare. När jag inte förstod kollade jag den engelska beskrivningen och ordlistan man kan ladda hem från Garnr.se för 5 kronor (+ frakt). Beskrivningen är gjord av stickdesignern Jennifer Steingass hos knit.love.wool och översatt till norska av Tove Richter hos www.garnmani.no. Jag har köpt och gjort fler beskrivningar från Jennifer Steingass, men nu blev det den här jag stickade. Jag påbörjade den den 28 juli 2019 och beställde samtidigt mer garn av det mörkgrå. Färgerna heter Silver och Stone och är peruansk höglandsull.

fernandfeather
Fern and feather, början på oket, 2019-07-30. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag valde att ha det mörkare grå (Stone) som bottenfärg och det ljusare grå (Silver) som mönsterfärg. I det här läget hade jag bara ett nystan av varje och väntade på leverans av resten av de grå nystanen. Jag stickade med rundsticka nummer 4. Jag valde att INTE göra några förkortade varv för att få en högre baksida. Beskrivningen för desamma återkommer två gånger i beskrivningen och är helt förvirrande… Jag gjorde dem helt enkelt inte. Det gick ju bra ändå…

fernandfeather
Fern and feather, början på oket, 2019-07-30. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag valde att göra "rullkanten" som halskant. Det finns ett annat alternativ i beskrivningen. Någonstans här gjorde jag fel i mönstret men tyckte inte att det gjorde något och lät det vara istället för att repa upp. Det blev en liten mönsterrapport för mycket…

fernandfeather
Fern and feather, 2019-07-31. Foto: ©nini.tjader.2019
Mjukt och trevligt garn att sticka i. Att sticka uppi-från-och-ner gör det också möjligt att prova under stickandets gång. Exempelvis att man får huvudet igenom halsöppningen (det var prefekt) och att oket är tillräckligt stort innan man hänger av maskor för ärmarna.

fernandfeather
Fern and feather, 2019-08-01. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag stickar huvudsakligen på kvällarna, framför TVn. Jag märker ut med märkpenna i beskrivningen de värden som gäller min storlek på det jag stickar så att det ska vara lätt att hitta när man stickar.

På bilden ovan var mönstret på oket klart. Det blev ljusgrått (Silver) garn över till något annat (vantar kanske? eller handledsvärmare?). Kontrasten mellan de två grå är inte särskilt stor, men tillräcklig. Just den här gången ville jag inte ha större konstrast mellan färgerna.

fernandfeather
Fern and feather, 2019-08-04. Foto: ©nini.tjader.2019
Den 4 augusti hade jag hängt av maskorna för ärmarna och påbörjat den tråkiga transportsträckan för kroppen. Bara slätstickning runt, runt. Perfekt TV-stickning.

fernandfeather
Fern and feather, 2019-08-04. Foto: ©nini.tjader.2019
I det här läget gick det också att prova tröjan och se att den var lagom i vidd runt kroppen. Det var den.

fernandfeather
Fern and feather, 2019-08-04. Foto: ©nini.tjader.2019
Nu kunde jag också se att det blev riktigt bra med de här två grå färgerna tillsammans.

fernandfeather
Fern and feather, 2019-08-05. Foto: ©nini.tjader.2019
Att sticka kroppen på en tröja är nog det tråkigaste som finns. Känns inte som att det händer något. Jag brukar sätta en markör i stickningen när jag börjar sticka för dagen så att jag ser när jag slutar för dagen hur mycket mer det blivit. Och så får man förstås prova emellanåt så man ser att längden blir bra.

Jag valde att INTE göra midje-intagningar. Jag har inte särskilt mycket midja och jag föredrar tröjor som är helt raka.

fernandfeather
Fern and feather, 2019-08-07. Foto: ©nini.tjader.2019
När kroppen var klar påbörjades ärm nummer ett. I det läget hade jag gjort en ljus rand längst ner på resåren till kroppen men också konstaterat att den var något för kort. Men jag väntade med att ändra det tills jag hade stickat båda ärmarna och visste hur mycket mörkare grått jag hade kvar. Då skippade jag också den ljusare randen längst ner.

fernandfeather
Fern and feather, en ärm klar. 2019-08-09. Foto: ©nini.tjader.2019
Ärmarna blev riktigt bra och för en gångs skull varken för långa eller för korta (vilket jag har en tendens att göra). Resåren är vriden resår 1a 1 r. Avmaskningen är s-k. stretchy bind-off. Problemet är annars att det lätt blir för stram avmaskning när man stickar uppi-från-och-ner.

fernandfeather
Fern and feather, klar, 2019-08-12. Foto: ©nini.tjader.2019
Så var den då äntligen klar och alla trådar fästa den 2019-08-13. Bilden tagen 2019-08-13 men den var klar dagen innan. Ska bara blocka den lite. Sen kan den börja användas.

fernandfeather
Fern and feather, 2019-08-13. Foto: ©nini.tjader.2019
Det där med att ta selfies med mobilen mot en spegel… Här var trådarna ännu inte fästa. Det gjorde jag på kvällen den 2019-08-13.

fernandfeather
Fern and feather. Foto: ©nini.tjader.2019
fernandfeather
Fern and feather. Foto: ©nini.tjader.2019
fernandfeather
Fern and feather. Foto: ©nini.tjader.2019


fernandfeather
Fern and feather. Foto: ©nini.tjader.2019
fernandfeather
Fern and feather. Foto: ©nini.tjader.2019
fernandfeather
Fern and feather. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag är nöjd med resultatet. Tröjan är skön och den kliar inte. Men än är det lite för varmt ute för att använda den.

Vad ska jag sticka nu då?????? Vi får se. Funderar på det över dagen.

2020-02-16
Har försökt använda den här tröjan flera gånger men inte riktigt trivts i den. Den känns helt enkelt för trång. Så för cirka två veckor sedan repade jag upp den. Garnet, som är mjukt och skönt, kommer jag använda till en annan tröja. Mönstret kommer jag förmodligen att sticka igen med ett annat garn och då sticka tröjan en storlek större. Jag gillar inte tighta tröjor…
Men fin var den…

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Har laddat hem mönstret - men så svårt och veta hur mkt garn jag behöver till min dotters tröja som har bystvidd 84 cm.
    Aldrig stickat utifrån bystvidds storlek
    Hoppas du vill hjälpa mig med detta. Din tröja blev magiskt snygg !!
    Lovisa vill ha en i beige och natur
    Med vänlig hälsning, Helene


    SvaraRadera
    Svar
    1. Det står i mönsterbeskrivningen hur mycket garn som går åt för respektive färg i respektive storlek.

      Radera
  2. Hejsan! Fin tröja och garnet verkar fantastiskt! Kunde du följa beskrivningen eller behöver man räkna om ngt med detta garn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade som sagt behövt göra den något större men i princip följde jag beskrivningen. Fördelen med oktröjor är ju att man kan sticka oket tills tröjan blir tillräcklig i vidd och först sedan ta av för ärmar och kropp. I övrigt provar jag för längd
      på kropp och ärmar och stickar så långt det behövs. Det är lätt med tröjor uppifrån och ned.

      Radera