2019-08-02

Gullis buskar och klematis

gullis
Min granne Gullis på sin uteplats. Foto: ©nini.tjader.2019
Min granne Gullis och jag delar delvis trädgård på vårt hörn av huset. Jag har tidigare visat bilder på hennes fantastiska pioner. Men hon har också andra buskar.

buskar
Utnaför Gullis uteplats. Foto: ©nini.tjadr.2019
Gullis uteplats vätter mot en av föreningens parkeringar. Från vänster till höger finns där utanför spireor, kaprifol, rosentry, rosenspirea pion, hortensia och ölandstok (gul). Spireasnåret håller hon på och klipper ner och även de andra buskarna kommer att få form snart.

rosenspirea
Rosenspirea med nyckelpiga. Foto: ©nini.tjader.2019
hortensia
Hortensia. Foto: ©nini.tjader.2019
Förra året fick hortensian inga blommor alls. I år får den i alla fall några stycken. De har blivit betydligt större sen jag tog bilden ovan. Förrförra året hade den många stora blommor. Det är svårt det där med hortensior. Ska man klippa eller inte och i så fall när. Ska man skydda mot snö och kyla och i så fall hur. Ska man gödsla och i så fall med vad och när. Sånt vi biland diskuterar.

rosentry
Rosentry 2019. Foto: ©nini.tjader.2019
Rosentrybusken  (som jag har svårt att minnas namnet på och ibland kalalr något annat… ) har blivit stor och den blommar fantastiskt.

rosentry
Rosentry 2019. Foto: ©nini.tjader.2019
summersnow, paulfarges, klematis
Klematis Summersnow/Paul Farges. Foto: ©nini.tjader.2019
Gullis har också en rabatt på insidan av sin uteplats. Där har hon två pioner (en rosa och en vit), en rosa ros (Fairy) som knappt syns i år för att hennes två klematis har blivit så stora.

summersnow, paulfarges, klematis
Klematis Summersnow/Paul Farges 2019. Foto: ©nini.tjader.2019
Hennes Summersnow/Paul Farges klematis har i år blivit riktigt stor och sträcker sig nu uppåt väggen och taket och över till nästa granne. Den tog lite tid på sig att börja blomma, men nu är den full med blommor.

summersnow, paulfarges, klematis
Summersnow/Paul Farges blandad med en ljuslila-rosa klematis. Foto: ©nini.tjader.2019
På mitten längs kortväggen av Gullis uteplats blandar sig Summersnow/Paul Farges med en rosa-lila klematis med fantastiska och många blommor.

klematis
Gullis rosa-lila klematis. Foto: ©nini.tjader.2019
Den rosa-lila klematisen (som jag inte vet vad den heter) blommar varje år lika pampigt och överdådigt. Den har varit med några år nu. Ibland klipper Gullis ner den, ibland inte.

klematis
Blomknoppar på den rosa-lila klematisen. Foto: ©nini.tjader.2019
Hela tiden kommer det nya knoppar på den rosa-lila klematisen.

klematis
Gullis rosa-lila klematis. Foto: ©nini.tjader.2019
Blommorna på den rosa-lila klematisen är stora och pampiga och framför allt många. De är blekare i år av någon anledning än vad de varit tidigare år (som jag minns det).

klematis
Gullis rosa-lila klematis. Foto: ©nini.tjader.2019
Den rosa-lila klematisen börjar nu bli utblommad medan den vita Summersnow/Paul Farges bara blir större och större och får fler och fler blommor.

Häromdagen tog jag sticklingar av Summersnow/Paul Farges. Vi får väl se om det lyckas… Vore kul att få en sån. Min enda klematis (en Rouge Cardinal) är nästan helt utblommad och har fått alldeles för många uttorkade blad på sistone. Men det är den enda klematis jag hitintills lyckats med. Den är på år två i år. Har haft andra klematis tidigare år som bara dött.

summersnow, paulfarges, klematis
Två klematis i förening. Foto: ©nini.tjader.2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar