2019-08-04

Att föröka Saint Paulia är lätt

saintpaulia, sticklingar
Tre små blad 2019-03-31. Foto: ©nini.tjader.2019

Att föröka Saint Paulia är lätt, men kräver lite tålamod. I slutet av mars 2019 fick jag tre små blad av Birgitta H. Gjorde nya snitt på dem och stoppade ner dem i en kruka med vanlig plantjord.

saintpaulia, sticklingar
Tre små blad 2019-03-31. Foto: ©nini.tjader.2019
Till att börja med fick de en plastpåse över sig för att behålla fuktigheten. Öppnade den en gång per dygn ungefär för att vädra ut.

saintpaulia, sticklingar
Tre små blad 2019-05-02. Foto:©nini.tjader.2019
När de kändes fasta och fina tog jag bort plastpåsen men fortsatte se till att jorden var fuktig (inte våt).

saintpaulia, sticklingar
Nya bladanlag 2019-05-27. Foto: ©nini.tjader.2019
I slutet av maj visade sig de första nya bladanlagen. Knappt synliga, men ändå…

saintpaulia, sticklingar
2019-06-09. Foto: ©nini.tjader.2019
 I början av juni visade sig bladanlag på de andra två bladen också.

saintpaulia, sticklingar
Tre små blad 2019-06-13. Foto: ©nini.tjader.2019

De nya små bladen växte men irriterande långsamt.

saintpaulia, sticklingar
Tre små blad, 2019-06-20. Foto: ©nini.tjader.2019
Men man såg i alla fall att de nya bladen växte…

saintpaulia, sticklingar
Tre små blad, 2019-06-30. Foto: ©nini.tjader.2019
Nu började det bli trängre i krukan och vi debatterade om de stora moderbladen skulle vara kvar eller inte.

saintpaulia, sticklingar
Ett blad med nya blad, 2019-07-22. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag delade sen på plantorna i tre separata krukor. Två av dem fick behålla sitt moderblad, en tog jag bort det hos (och satte ner det i en annan kruka… går det så går det).

saintpaulia, sticklingar
Ett blad med nya blad. 2019-07-22. Foto: ©nini.tjader.2019
Nu har de varsin kruka.

saintpaulia, sticklingar
Ett blad med nya blad och blomknoppar, 2019-07-22. Foto: ©nini.tjader.2019
En av plantorna fick vara kvar i den ursprungliga krukan. Den 22 juli hade den anlag till blomknoppar.

saintpaulia, sticklingar
Planta utan moderblad med blomanlag. Foto: ©nini.tjader.2019
Nu har plantorna alla tre etablerat sig och alla tre visar blomanlag som snart slår ut så jag får se hur blomman ser ut. Två av plantorna har fortfarande kvar sitt moderblad, en inte, den på bilden ovan.

saintpaulia, sticklingar
En liten Saint Paulia med blomknoppar. Foto: ©nini.tjader.2019
Blommorna verkar bli rosa. Om jag minns rätt tror jag Birgitta H. sa att det blir dubbla blommor.

saintpaulia, sticklingar
En liten Saint Paulia 2019-08-04. Foto: ©nini.tjader.2019
Även den minsta plantan har blomanlag. Mycket små och under bladen. Syns inte på bilden.

Det moderblad jag satte i en annan kruka lever än. Återstår att se om det kan leverera ännu en planta… Men det kan ta några veckor till. Just nu bor det ihop med min Ginkgo Biloba. Jag bara stack ner det i jorden. Inget tjafs med speciell jord eller plastpåsar. Ett nytt skär på bladstjälken innan jag stoppade bladet i jorden var allt. Och så får det ju inte bli kruttorrt runt bladet.

saintpaulia, sticklingar
En planta till? 2019-08-04. Foto: ©nini.tjader.2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar