2017-11-20

Rätstickade fingerlösa vantar

rätstickning, handledsvärmare, fingerlöst, vantar
Rätstickade fingerlösa vantar. Foto: ©nini.tjader.2017
I mina gömmor hade jag tre nystan 100%-igt ullgarn som legat och gömt sig där sedan någon gång på 70-talet. Stickor 3,5 stod det på banderollen. Två mellangrå nystan och ett svart nystan.

Jag har helt snöat in på handledsvärmare/fingerlösa vantar på sistone eftersom de värmer bra och är så praktiska. Eftersom jag först inte såg att jag hade två nystan av det grå garnet tänkte jag att ett nystan räcker väl aldrig till två vantar, så jag bestämde mig för att använda lika delar grått och svart i vantarna. Först senare såg jag att jag hade ett nystan grått till. Fler handledsvärmare…

Och jag gillar rätstickning.
Stickor 3,5.

Gör så här:


  • Lägg upp ca 40 maskor (eller så många som på höjden behövs för mudd plus vant-del).
  • Sticka rätstickning fram och tillbaka i 2 varv.
  • På varv 3 byt till nästa färg och sticka rätstickning i två varv.
  • På varv 5 byt tillbaka till första färgen och stick två varv rätstickning.
  • Fortsätt så till önskad storlek.
  • Vid färgbyte, vrid garnet över den tidigare färgen så det blir en snygg kant. Om du är noggrann, tänk på att vrida det åt samma håll vid varje färgbyte. Kanten hamnar senare antingen upptill eller nedtill på vanten/handledsvärmaren.
  • Fortsätt sticka rätstickning med två varv åt gången i varje färg tills stickningen räcker runt handled och hand. Tänk på att rätstickning "på tvären" blir elastiskt så gör den inte för bred/stor. Prova under stickningens gång.
  • Maska av och fäst alla trådar.
  • Sticka en vante till, likadant.
  • Sy ihop vantarna så du får ett lagom stort hål för tummen.
  • Om du vill kan du virka i en halv tumme i tum-hålen i någon av färgerna eller en helt avvikande färg.


rätstickning, handledsvärmare, fingerlöst, vantar
Baksidan av stickningen. Foto: ©nini.tjader.2017
rätstickning, handledsvärmare, fingerlöst, vantar
Ihopvikt, färdig stickning. Foto. ©nini.tjader.2017
Sy ihop  med "lagom" längd för öppning för tumme ovanför det som blir mudd, och därefter ovanför tum-öppningen. Jag använde stickmarkörer för att få tummen på samma ställe på båda vantarna.

rätstickning, handledsvärmare, fingerlöst, vantar
Rätsidan på färdigstickad vante. Foto: ©nini.tjader.2017

Mönstereffekten blir olika på de olika sidorna av stickningen när man stickar rätstickning med två varv åt gången i olika färger. Jag gjorde fel där på första vanten och fick 4 varv grått på ett ställe. Det såg jag inte förrän senare och valde att låta det vara. Jag stickar framför TV-n så ser inte alltid direkt att något blir fel…

rätstickning, handledsvärmare, fingerlöst, vantar
Rätstickade vantar/handledsvärmare utan fingrar. Foto. ©nini.tjader.2017
Funderade ett tag på att göra en eller några ränder i ytterligare en färg (typ rött eller så), men bestämde mig för att inte göra det den här gången. Nästa gång…

Enklare vante att sticka finns nog inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar