2017-11-25

Radon i marken

sovrumsväggen
Mitt sovrumsfönster utifrån. Foto. ©nini.tjader.2017
Vid en kontroll av radon i föreningen visade det sig att min lägenhet hade för höga värden. Vid koll med föreningen visade det sig dessutom att den hade haft för höga värden redan vid förra mätningen som skedde innan jag flyttade hit. Bara det att ingenting gjordes åt det vid det tillfället. Nu visade det sig att värdena var desamma även vid den här kontroll-mätningen (som jag antar var påbjuden av kommunen för de som inte hade tillfredsställande värden förra gången av någon anledning). Radon i marken är vanligt i Tumba där jag bor. Det märkliga är att det enbart är i min lägenhet (av 144 hushåll) som för höga värden mätts upp.

Nu beslutades det, efter koll på plats från Radea (http://www.radea.se) att det inte har med min ventilation eller annat i lägenheten att göra, utan i marken under huset, dvs markradon, att en s.k. radonsug skulle sättas in för att ventilera ut radonet från under huset. Den skulle placeras på väggen mot mitt sovrum, med sugen in under huset i husgrunden.

Den 8 november kom den på plats. Sugen behövde el, vilket drogs från mitt uttag på uteplatsen eftersom det inte fanns någon närmre åtkomst till el på baksidan av huset som det här är. Den fick en alldeles egen el-mätare och föreningen kommer att ersätta mig för vad den drar i el eftersom elen som används för radonsugen hamnar på min personliga el-räkning.

Lite oroade jag mig för om den skulle låta genom väggen in i sovrummet. Men jag hör den inte trots att den sitter på sovrumsväggens utsida. På andra sidan väggen, inne i sovrummet finns två garderober med innehåll. Antar att de också tar bort en del av ljudet som sugen och fläkten åstadkommer. Är man på utsidan och går nära den så hör man ju att den jobbar, men det hörs inte mycket där heller.

Fläkten blåser ut luft rakt mot min odlingslåda.... Får jag nu persilja och gräslök med radon? Killarna som installerade sa att nej då, så blir det inte.

Här nedan lite bilder från installationen och på hur det blev. Får falu rödfärg från föreningen i vår för att måla boxen. Nu är det för kallt för målning. Inne i lägenheten ligger två radonmätare, en i vardagsrummet och en i sovrummet, som jag satte igång den 9 november. De ska ligga där och mäta i två månader. Sen ska jag skicka in dem och de avläser värdena. Så får vi se om radonsugen haft någon effekt på värdena inne hos mig.

eldragning
El dras från uteplatsens eluttag. Foto: ©nini.tjader.2017
radonsug
Radonsugen monterad i husgrunden och fläkten på väggen. Foto: ©nini.tjader.2017
box, radonsug
Boxen som ska sitta runt sug och fläkt monterad och klar för uppsättning. Foto: ©nini.tjader.2017
radonsug
Radonsug och mätare monterade och klara på väggen. Foto: ©nini.tjader.2017
radonsug
Radonsugen med sin box. Foto: ©nini.tjader.2017
elmätare
Egen el-mätare för radonsugen. Foto: ©nini.tjader.2017
Egen el-mätare för radonsugen monterad på väggen.

radonsug
Boxen med radonsugen. Foto: ©nini.tjader.2017.
Så här nära (ovan) sitter den i förhållande till odlingsboxen.

eldragning
Elen monterad efter väggen från min uteplats. Foto: ©nini.tjader.2017
eldragning
Här kommer elen från uteplatsen. Foto: ©nini.tjader.2017
Så här (ovan) blev eldragningen från uttagen på uteplatsen. Undrar om mätaren även mäter den el jag tar från de här kontakterna för annat?

På bilden nedan ser man hur mycket jag ser av boxen inifrån sovrumsfönstret. Den ska alltså bli faluröd, som husets vägg, någon gång i vår när utetemperaturen tillåter målning. Här ser man också hur nära den är till odlingsboxen.

radonsug, odlingsbox
Boxen för radonsugen sedd inifrån sovrummet. Foto: ©nini.tjader.2017

3 kommentarer:

  1. ann.levander@outlook.com2022-05-19 10:46

    Oj, att föreningen inte gjorde något redan första gången. Vi har också haft problem med markradon och fick då jättebra hjälp av https://radonmätning.se.

    SvaraRadera
  2. Hur blev resultatet så här några år senare, vad låg radonhalten i lägenheten på före installation av sugen och vad ligger den på nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan fläkten låg radonhalten runt 5000 nånting. Efter och med installation av ytterligare ett utsugningsrör ett år senare den ner strax under godkända värden.

      Radera