2017-11-02

Halsduk från 70-talet

Halsduk från 70-talet. Foto: ©nini.tjader.2017

Jag grävde fram en gammal halsduk från 70-talet häromdagen. Jag stickade den då ungefär.
Den är 25 cm bred och 180 cm lång.
Röd, i ett garn som tyvärr kliar. Förmodligen 100% ull. Normaltjockt garn.
Så här långa halsdukar är tydligen helt rätt att ha nu igen.

Halsduk från 70-talet. Foto: ©nini.tjader.2017

Beskrivning


  • Lägg upp jämt antal maskor, i mitt fall 74 maskor och troligen stickor 3,5 eller 4.
  • Sticka rätstickning i 6 varv.
  • Gå därefter över till att sticka 2 aviga och 2 räta i förskjuten resårstickning. Förflytta resåren en maska åt ena hållet på varje varv.
  • Efter ca 12-14 varv (valfritt antal beroende på hur långt man vill ha mellan böjarna), ändra riktning på förskjutningen så den går åt andra hållet. Då bildas zigzagmönstret.
  • Upprepa detta tills halsduken är så lång du vill ha den. Min är 180 cm lång.
  • Avsluta med sex varv rätstickning.
  • Knyt en frans i varje ände. Tror att första bilden ovan är självförklarande för hur den kan knytas.

Nu ska jag tvätta den här gamla halsduken i maskin i förhoppning om att den ska bli mjukare och mindre stickig och gå att använda… Och för att få en fräsch doft på den. Den har ju legat undanlagd sen 70-talet…. Om den inte blir mjuk och mindre stickig får jag ge bort den till någon som kan ha den som tål ull.

Halsduk från 70-talet. Foto. ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar